Ombudsdienst postsector kreeg in 2021 meer klachten over buitenlandse pakketten

Themabeeld ©  Boumediene Belbachir

De Ombudsdienst voor de Postsector heeft vorig jaar vier keer zo veel klachten ontvangen over pakketten die vanuit een land buiten de Europese Unie naar België zijn verzonden. Dat blijkt woensdag uit het jaarverslag van de Ombudsdienst.

jvhBron: BELGA

In totaal waren er vorig jaar 8.235 ontvankelijke klachten, waarvan het grote merendeel (4.559) over pakketten. Het gaat dan vooral over verdwenen pakketten, vragen om schadevergoeding en klachten over kosten en facturatie. Verder waren er ook nog ruim 1.639 klachten over brievenpost, vooral over verdwenen zendingen. 

Opvallend is het grote aantal klachten over pakketten verzonden vanuit een land buiten de Europese Unie naar een bestemmeling in België. In totaal waren er daarover vorig jaar 1.558 klachten, een verviervoudiging sinds 2020. De stijging is enerzijds te verklaren door de impact van de brexit, waardoor douanekosten moeten worden betaald voor de inklaring van goederen geïmporteerd vanuit het Verenigd Koninkrijk. Anderzijds is sinds vorig jaar een nieuwe Europese btw-regelgeving voor e-commerce van kracht, waardoor post- en pakketbedrijven de btw en andere kosten innen voor deze geïmporteerde pakketten. 

“De ombudsman roept bpost en andere koerierbedrijven op hun procedures te vereenvoudigen en transparanter te communiceren naar de bestemmelingen van deze pakjes. Het beleid adviseren we de onbedoelde gevolgen van deze nieuwe regelgeving bij te sturen. Zo is het niet de bedoeling dat een burger in België btw en inklaringskosten moet betalen op een geschenk dat hij ontvangt van familie of vrienden uit het buitenland”, aldus de Ombudsdienst. 

Voor aangetekende zendingen bleef de Ombudsdienst eveneens nog steeds veel klachten ontvangen, namelijk 543. De klachten gaan dan over het niet (correct) ontvangen van de aangetekende zending én de beperkte vergoeding die voorzien is bij een verdwenen zending.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten