Unilever stopt met reclame gericht op kinderen onder de 16 jaar

© REUTERS
Voedingsconcern Unilever, dat onder meer de merken Ben & Jerry’s, Magnum en Zwan in portefeuille heeft, stopt met reclame gericht op jongeren onder de zestien jaar. Het bedrijf zegt ouders zo te willen helpen om gezondere keuzes voor hun kinderen te maken.
Het gaat om zowel reclameboodschappen via traditionele media als via sociale media, klinkt het. Ook belooft Unilever dat het geen data zal verzamelen en opslaan van min-16-jarigen en dat het geen influencers of beroemdheden zal gebruiken die populair zijn bij die leeftijdscategorie. Alle voedingsmerken van het concern moeten de nieuwe principes tegen uiterlijk begin volgend jaar toepassen.
De voedingsindustrie hanteert al meer een decennium het zelfregulerende principe om geen gerichte reclame voor voeding en dranken te voeren naar kinderen tot dertien jaar. Unilever breidt die leeftijdsgrens nu uit naar zestien jaar, volgens het bedrijf omdat dat een leeftijd is waarop kinderen meer en meer in aanraking komen met sociale media en met het fenomeen van influencers.
Lees ook
Video
Hoofdpunten
Dit weten we over de schutter van Kopenhagen: 22-jarige Deen, geruchten over motief en video’s met wapens
Ooggetuigen na schietpartij in Kopenhagen: “Verstopt achter de luiers”
Beelden tonen hoe schutter in Kopenhagen door winkelcentrum wandelde met geweer in handen
Deens koningshuis en Harry Styles reageren geschokt op schietpartij in winkelcentrum Kopenhagen
Zijn eigen partij heeft scherpe analyse klaar over premier: “Hij heeft tot oktober, als het dan niet beter is...”