Na 157 dagen is het gelukt: jongeman gaat viraal terwijl hij meeuw probeert te temmen

157 dagen. Zolang al documenteert Arryn Skelly, een Schotse twintiger, dagelijks zijn verwoede pogingen om vriendschap te sluiten met Steven, een wilde meeuw. Hij gaf het dier al gedroogde wormpjes, gerookte zalm en kreeft. Hij bouwde een speciale ‘landingsbaan’ en organiseerde zelfs een filmavondje met zijn beste vriend. Een absurdistisch project, maar Tiktok (en de rest van het internet) ziet er de humor van in. ‘Viraal’ is een understatement.

Arthur De Meyer

Hey bitch, tijd voor zalm en wormpjes.” Steven de meeuw is grofgebekt, maar samen met zijn ‘baasje’ is hij goed voor drie miljoen volgers op Tiktok en een miljoen abonnees op Youtube. Al 157 dagen documenteert Arryn dagelijks hoe hij een wilde meeuw voedert aan het raam van zijn woning. Het einddoel? Steven de meeuw kunnen vasthouden en aaien.

Afgelopen week is het plan ietwat gelukt. Gelokt met een bakje gedroogde meelwormen kwam Steven op zijn arm zitten. Enkele dagen later liet Steven zelfs toe geaaid te worden, mits wat motivatie in de vorm van lekkere hapjes gerookte zalm.

(lees verder onder de Tiktok-video’s)

@arrynskelly Day 145 of feeding my pet seagull to gain his trust - holding steven is a feeling like no other, i cant wait for the day he walks up onto my shoulder 🥺 #fyp #foryou #seagull ♬ original sound - arrynskelly

De video’s die Arryn maakt zijn meer Mr. Bean dan Planet Earth. De formule is eenvoudig: met een leutig deuntje op de achtergrond komt Steven aangevlogen en groet die zijn ‘baasje’ – in een robotische vrouwenstem – met “hey bitch”. Vervolgens legt Skelly, ook met een robotische computerstem, uit wat hij in petto heeft. Gaande van: Steven proberen te paaien met kleine roze Crocs, passend bij zijn roze beentjes – “die lijken op die van een jonge Willem Dafoe” – of hoe Arryn een filmavondje gepland heeft en samen met Steven naar Shrek, “de beste film aller tijden” wil kijken terwijl ze popcorn eten. Indien je je afvraagt waarom een vrouwtjesmeeuw ‘Steven’ heet: het is een verwijzing naar acteur Steven Seagal. Vervang de ‘a’ door een ‘u' en je krijgt seagull, meeuw in het Engels.

@arrynskelly Day 140 of feeding my pet seagull to gain his trust - Stevens always been very jealous of my crocs. So it’s about time he got a pair of his own 🥺 #fyp #foryou #seagull #crocs ♬ original sound - arrynskelly

Het is een hele specifieke vorm van internethumor, maar kennelijk slaat die aan. Een goeie ‘Feeding Steven’-video haalt makkelijk enkele miljoenen views op Tiktok. Dat zijn cijfers die al lucratief (kunnen) zijn. Volgens Social Blade, een site die inkomsten van Youtube- en andere social media-accounts becijfert, verdient Arryn op Youtube alleen al tot 5.000 euro per video. Op jaarbasis zou dat hem dat in het slechtste geval zo’n 35.000 euro opleveren. Zit Arryn in een hogere lade van de videosite? Eentje meestal voorbehouden voor ‘brave family friendly’ content? Dan kan dat oplopen tot 400.000 per jaar. En dat is zonder de vele sponsors gerekend. Of dacht u dat een content creator Crocs gratis airtime zou geven? En de filmavond? Die werd gesponsord door OnePlus, een smartphonefabrikant.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten