Hacker neemt Instagramaccount van kapsalon in Oudsbergen over: “Hij scheldt mijn klanten zelfs uit”

 

 ©  Shutterstock

Een hacker heeft het Instagramaccount van kapsalon House of Hair in Oudsbergen overgenomen en stuurt vreemde berichten naar de klanten. De zaakvoerster staat machteloos. “Ik heb de dader intussen zelf wel kunnen contacteren, hij zegt dat het hem om het geld te doen is.”

Manoe Hollanders

“Het begon enkele dagen geleden nadat een klant via mijn Instagrampagina houseofhair13 een bericht stuurde om een afspraak te maken voor een knipbeurt”, doet haarstyliste Mary Esposito van House of Hair in Oudsbergen het verhaal. “Daarna vroeg ze mijn hulp bij het promoten van een pagina, omdat ze een nieuw bedrijf had opgestart en ik ben hier op ingegaan. Toen wist ik nog niet dat ik niet met mijn klant aan het praten was, de hacker deed zich als haar voor. Even later had hij mijn account gehackt. Ik ben er nu volledig buiten gesloten.” Sindsdien krijgt Esposito dagelijks heel wat ongeruste telefoontjes van haar klanten. “Ik ben direct naar de politie gestapt, maar zij kunnen niets doen zolang er geen geld van mijn rekening is gegaan. Maar ik heb geen rekeningnummer doorgegeven, dus dat gaat nooit gebeuren.”

Geld gewonnen

De hacker wijzigt afspraken met de klanten of annuleert ze. “Hij zegt bijvoorbeeld in mijn naam dat ik geld gewonnen heb en dat mijn klanten niet meer hoeven te komen. Er zitten hele vreemde en nare berichten tussen. Sommige mensen scheldt hij zelfs uit. Bij mij dreigt hij ermee dat ik mijn account niet terug ga krijgen.” De dader plaatste ook een screenshot van een crypto-portefeuille, met een bedrag van 10 000 euro erboven. In het bijschrift staat er: ‘Stuur me nu een bericht om dit op je account te krijgen, zonder geld te betalen. Het is gratis. Mijn nieuwe bedrijf geeft dit aan slechts 20 mensen in 40 minuten’.

Esposito maakte intussen een tweede Instagramaccount aan om de hacker aan te kunnen spreken, en dat lukte. “Ik heb geen goede baan in mijn land, dus om te overleven moet ik een hacker worden”, liet hij me weten in zijn antwoord.

Tweestapsverificatie

De federale politie heeft een meldpunt om online scams te melden, CERT genaamd. “Dat staat voor Computer Emergency Response Team”, zegt sociale media expert Sofie Verhalle. Wanneer je slachtoffer bent van een scam of een cyberaanval, kan je het formulier op de website invullen en zullen er eventuele verdere stappen ondernomen worden. Verhalle benadrukt ook hoe belangrijk het is om sociale media-accounts grondig te beveiligen. “Via safeonweb.be vind je heel wat handige tips om een sterk slot op je accounts te zetten. Preventief actie ondernemen moet je zelf doen, door b.v. tweestapsverificatie in te schakelen en een sterk wachtwoord te kiezen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten