CD&V: “Shortcut in hervormde rijopleiding ruikt naar klassenmobiliteit”

Themabeeld ©  Fred Debrock

De mogelijkheid om in de vernieuwde rijopleiding een rijbewijs te behalen met slechts dertig uur oefentijd ruikt naar klassenmobiliteit. Dat zei Jo Brouns van CD&V donderdag in het Vlaams Parlement bij de bespreking van het voorstel van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). De minister benadrukte dat er nog geen definitieve beslissing is, maar verdedigde wel het systeem van de dertig uur.

jvhBron: BELGA

Peeters heeft de krijtlijnen vastgelegd voor een hervorming van de rijopleiding. Ze wil onder meer een langere oefenperiode van minstens vijf maanden met voorlopig rijbewijs en ze wil weer een verplicht vormingsmoment invoeren voor begeleiders. Een opvallende nieuwigheid: wie 30 uur rijschool volgt, zou wel meteen zijn praktijkexamen kunnen afleggen.

LEES OOK. Met of zonder rijschool is een wereld van verschil: dit betaal je nu om je rijbewijs te halen en dit verandert er mogelijk (+)

Het 30-urenvoorstel haalt Peeters uit Brussel en Wallonië, waar het systeem al bestaat. Het is gericht op bijvoorbeeld mensen die voor een nieuwe job snel een rijbewijs nodig hebben. Zij kunnen dan na een intens traject van 30 uur rijlessen meteen hun praktijkexamen afleggen. 

“Klassenmobiliteit”

“Er is een duidelijk oorzakelijk verband tussen oefentijd en rijvaardigheid”, reageerde Jo Brouns donderdag. “Een oefentijd van 30 uur staat toch wel haaks op dat uitgangspunt. En als ik dan zie dat die mogelijkheid 1.500 euro kost, neigt dat een beetje naar klassenmobiliteit.” 

Ook Bert Maertens van N-VA had commentaar op de regeling. “Dat voorstel ligt heel gevoelig”, zei hij. “Ik begrijp het uit pragmatisch oogpunt, maar uit alle gegevens blijkt dat dit niet de meest verstandige beslissing is als we de verkeersveiligheid een dienst willen bewijzen.”

“Willen rijbewijs laagdrempelig houden”

“Het behalen van een rijbewijs met begeleider is de goedkoopste manier en daarmee zijn we uniek in West-Europa”, reageerde Lydia Peeters. “We willen dat niet afschaffen om het laagdrempelig te houden.”

Maar omdat de oefentermijn met begeleider wordt verlengd, voor de verkeersveiligheid, wil Peeters wel een kortere optie kunnen aanbieden. “Om mensen de kans te geven het op een kortere periode te doen met professionele begeleiding, bijvoorbeeld omdat ze een rijbewijs nodig hebben voor hun job. Het gaat niet om klassenmobiliteit. Er zijn bijvoorbeeld veel gemeentebesturen die vandaag al de mogelijkheid aanbieden om de opleiding te betalen voor hun werknemers. Ik neem aan dat de VDAB dat ook zou kunnen doen om knelpuntberoepen ingevuld te krijgen.”

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten