VERSLAG GP MIAMI 2022. Max Verstappen houdt Charles Leclerc af in spannend slot en loopt weer in op WK-leider

 

 ©  ISOPIX

Max Verstappen heeft de allereerste Grote Prijs van Miami op zijn naam geschreven. De Nederlander vertrok als derde, maar vocht zich al vroeg in de race voorbij de beide Ferrari’s naar zijn derde zege van het jaar. Charles Leclerc kwam in de slotrondes nog sterk opzetten, maar moest vrede nemen met plaats twee. Carlos Sainz werd derde in de andere Ferrari.

Sam Varewyck

Wat voorafging...

De Formule 1 werd met veel bombarie ontvangen in Miami. Hoe kan het ook anders in de Verenigde Staten? Concerten, supersterren en zelfs een namaak-jachthaven. Kosten noch moeite werden gespaard om de allereerste Grote Prijs van Miami er spectaculair te doen uitzien. De enige vraag: zou het hagelnieuwe circuit ook voor spektakel op de baan zorgen?

Ferrari leek zich op zaterdag alvast goed thuis te voelen, ondanks een crash van Carlos Sainz op vrijdag. WK-leider Charles Leclerc pakte de pole voor zijn Spaanse teamgenoot, Max Verstappen moest vrede nemen met de derde startplaats voor zijn Red Bull-stalgenoot Sergio Pérez.

Hoe verliep de start?

Voor Max Verstappen geweldig: de wereldkampioen ging aan de buitenkant voorbij Carlos Sainz naar de tweede plaats, Leclerc bleef leider van de grote trein. Achter de vier vaste namen was het even uitkijken voor Lewis Hamilton: de Mercedes-piloot kreeg een tikje van Fernando Alonso en viel terug naar de achtste plaats. Grote brokken waren er echter niet.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hoe kwam de zege tot stand?

Leclerc hield aanvankelijk de leiding in handen, maar kreeg al snel problemen met zijn banden. Verstappen had zulke zorgen niet en kon zich in de negende ronde voorbij zijn generatiegenoot wurmen. De Nederlander aarzelde vervolgens niet en breidde beetje bij beetje zijn voorsprong uit, terwijl Leclerc (door een rijdersfout) en vierde man Pérez (door technisch malheur) wat seconden verloren.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Daarna bleef het heel lang wachten op actie. De race leek rustig naar zijn einde te kabbelen, tot Pierre Gasly (AlphaTauri) in het laatste derde van de GP plots in de problemen kwam. Eerst liep hij schade op door een botsing met de Alpine van Fernando Alonso, even later kwam het tot een grotere aanrijding met Lando Norris (McLaren). Het leek een misverstand tussen beide piloten, maar Norris verloor door de botsing zijn achterband en moest de strijd staken.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De safety car kwam de baan op, en dat veranderde het gezicht van de race. De top drie - Verstappen, Leclerc en Sainz - kwamen geen verse banden halen, nummer vier Pérez deed dat wel. Ook George Russell in de andere Mercedes, na een slechte kwalificatie en start achterop geraakt, profiteerde optimaal: de Brit won een pak tijd en lag plots zevende achter teammaat Hamilton.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Wat volgde, was een gevecht op vier fronten in de laatste elf rondes. Leclerc jaagde Verstappen op, maar kon de Nederlander niet meer inhalen: Verstappen pakte zo zijn derde zege van het jaar. Sainz hield dan weer de snellere Pérez af voor plek drie.

George Russell deelde zijn illustere stalgenoot Lewis Hamilton een tikje uit en werd vijfde na een fiks gevecht. Beide heren haalden Valtteri Bottas - die zevende werd - ook nog in na een fout van die laatste. Esteban Ocon, Fernando Alonso (beiden Alpine) en de verrassende Alexander Albon (Williams) pakten tot slot de laatste punten nadat er nog een late botsing was tussen Sebastian Vettel (Aston Martin) en Mick Schumacher (Haas).

Wie onderscheidde zich?

In de kwalificatie moest hij vrede nemen met een plaats achter de Ferrari’s, maar op zondag was Max Verstappen andermaal outstanding. Sainz pakte hij bij de start, Leclerc volgde enkele rondes later. Verstappen slaagde er vervolgens ook in om het hoofd koel te houden toen Leclerc hem in de slotfase op de staart zat. De achterstand die hij opliep met zijn uitvalbeurten in Bahrein en Australië is weer wat kleiner: 19 punten moet de Nederlander nog goedmaken op Leclerc.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

George Russell na de kwalificaties: twaalfde. George Russell na de openingsronde van de race: vijftiende. Het zag er slecht uit voor de jonge teamgenoot van Lewis Hamilton, maar hij speelde zijn troefkaart perfect uit. Russell startte op de harde banden en hield die in leven tot het moment dat de safety car op de baan kwam. De Brit maakte met zijn pitstop tijdens die safety car veel tijd goed en kon op verse banden ook nog Hamilton en Valtteri Bottas verschalken. Resultaat: vijfde. Russell blijft de enige piloot die elke race van dit seizoen al in de top vijf eindigde, en daar nemen we ons petje voor af - al had hij het geluk aan zijn zijde in Miami.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Voor wie we ook ons petje afnemen: Alexander Albon. De Britse Thai verscheen in Miami met een opvallende rode haardos, een grapje dat hij in Melbourne ook al had uitgehaald. “Ik eindigde toen in de punten en in Imola, toen de kleur al wat vervaagde, werd ik elfde. Dus nu doe ik het weer, in de hoop weer punten te pakken”, klonk de uitleg. En zie: Albon eindigde net als in Melbourne tiende, helemaal niet vanzelfsprekend met de Williams. Jawel, net zoals Russell werd hij geholpen door de safety car, maar hij hield het hoofd koel terwijl rijders rond hem dat niet deden. Williams en Albon hebben zo hun tweede puntje van het jaar beet.

Wie had zijn dagje niet?

De grote antiheld van de dag was wellicht Mick Schumacher. De zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michael is de enige rijder in dit veld die nog nooit een WK-punt scoorde, en een van slechts twee vaste piloten die daar dit jaar nog niet in slaagde. Punten lagen in Miami binnen handbereik, maar enkele rondes voor het einde gooide Schumacher die weg met een roekeloos inhaalmanoeuvre. Dat hij dat uitgerekend bij grote vriend en mentor Sebastian Vettel deed en zo ook diens race beëindigde, maakt het alleen maar pijnlijker.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Ook bij Ferrari, het team dat Schumacher steunt, zullen er niet veel lachende gezichten zijn. Als je één en twee staat op de grid, wil je die race nooit verliezen. Maar Max Verstappen bleek te sterk voor zowel Charles Leclerc als Carlos Sainz Jr. Die laatste kan zich nog troosten met het feit dat hij na twee nulscores nu weer een race uitreed en een podium pakte, maar Leclerc ziet zijn voorsprong in het WK opnieuw slinken. Ferrari moet aan de bak.

Ook voor McLaren was het een race om snel te vergeten. De oranje wagens waren helemaal niet zo sterk als in de voorbije twee races. Dat Lando Norris door Pierre Gasly uit de race gekegeld werd, hielp natuurlijk niet. Maar Daniel Ricciardo kon de dag niet redden. Meer zelfs: hij werd kleurloos elfde, achter een Williams. Voor een team dat op termijn weer WK’s wil winnen, moet het beter.

Hoe hoog was de spektakelwaarde?

Lange tijd was de GP van Miami in dit nog jonge seizoen topkandidaat voor de titel minst interessante race. Toen kwam het incident tussen Gasly en Norris en de bijhorende safety car: dat bezorgde het talrijk opgekomen publiek alsnog een leuke finale. Maar nee, zonder die safety car was deze Grote Prijs wellicht niet veel soeps geweest. Al probeerde de organisatie wel heel hard om er met veel Amerikaanse show iets moois van te maken. Het bewijs dat je zelfs met al het geld en glamour van de wereld niet per se een goede race krijgt, en dat is niet voor het eerst in de Formule 1.

Wat onthouden we van deze race?

Charles Leclerc blijft WK-leider, maar de vertrouwensboost die hij nodig had na zijn slechte race in Imola heeft hij niet gekregen. Max Verstappen loopt daarentegen weer acht punten in op de Monegask. Het verschil bedraagt nu 19 punten: kan hij daar bij de volgende race in Spanje, over twee weken, verder aan knabbelen?

Uitslag GP Miami:

1. Max Verstappen (Ned/Red Bull) de 308,484 km in 1u34:24.258

2. Charles Leclerc (Mon/Ferrari) op 3.786

3. Carlos Sainz Jr (Spa/Ferrari) 8.229

4. Sergio Pérez (Mex/Red Bull) 10.638

5. George Russell (GBr/Mercedes) 18.582

6. Lewis Hamilton (GBr/Mercedes) 21.368

7. Valtteri Bottas (Fin/Alfa Romeo) 25.073

8. Esteban Ocon (Fra/Alpine-Renault) 28.386

9. Fernando Alonso (Spa/Alpine-Renault) 32.128

10. Alexander Albon (Tha/Williams-Mercedes) 32.365

11. Daniel Ricciardo (Aus/McLaren-Mercedes) 35.902

12. Lance Stroll (Can/Aston Martin-Mercedes) 37.026

13. Yuki Tsunoda (Jap/AlphaTauri-Red Bull) 40.146

14. Nicholas Latifi (Can/Williams-Mercedes) 49.936

15. Mick Schumacher (Dui/Haas-Ferrari) 1:13.305

16. Kevin Magnussen (Den/Haas-Ferrari) 1 ronde

17. Sebastian Vettel (Dui/Aston Martin-Mercedes) op 3 rondes

Snelste ronde: Max Verstappen (Ned/Red Bull) 1:31.361 in de 54e ronde (gem. 213,255 km/u)

Opgaves:

Zhou Guanyu (Chn/Alfa Romeo): mechanisch probleem 7e ronde

Lando Norris (GBr/McLaren-Mercedes): crash 42e ronde

Pierre Gasly (Fra/AlphaTauri-Red Bull): mechanisch probleem 47e ronde

WK-stand piloten:

1. Charles Leclerc (Mon) 104 ptn

2. Max Verstappen (Ned) 85

3. Sergio Pérez (Mex) 66

4. George Russell (GBr) 59

5. Carlos Sainz Jr (Spa) 53

6. Lewis Hamilton (GBr) 36

7. Lando Norris (GBr) 35

8. Valtteri Bottas (Fin) 30

9. Esteban Ocon (Fra) 24

10. Kevin Magnussen (Den) 15

11. Daniel Ricciardo (Aus) 11

12. Yuki Tsunoda (Jap) 10

13. Pierre Gasly (Fra) 6

14. Fernando Alonso (Spa) 4

15. Sebastian Vettel (Dui) 4

16. Alexander Albon (Tha) 2

17. Zhou Guanyu (Chn) 1

18. Lance Stroll (Can) 1

19. Mick Schumacher (Dui) 0

20. Nico Hülkenberg (Dui) 0

21. Nicholas Latifi (Can) 0

WK-stand constructeurs:

1. Ferrari 157 ptn

2. Red Bull 151

3. Mercedes 95

4. McLaren-Mercedes 46

5. Alfa Romeo 31

6. Alpine-Renault 28

7. AlphaTauri-Red Bull 16

8. Haas-Ferrari 15

9. Aston Martin-Mercedes 5

10. Williams-Mercedes 2

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten