Provincies, gemeenten en Groen eisen van Lydia Peeters (Open VLD) meer geld voor lokale fietspaden

 ©  Dick Demey

De aanleg van gemeentelijke fietspaden dreigt in het gedrang te komen door te weinig Vlaams geld voor het Fietsfonds. De provincies trekken aan de alarmbel en willen dat Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) met meer euro’s over de brug komt. Groen eist hetzelfde. “Anders dreigt de aanleg jaren vertraging op te lopen”, waarschuwt Groen-parlementslid Stijn Bex.

Farid El Mabrouk

Investeerde de Vlaamse regering niet historisch veel in fietspaden? Juist, maar de bijna 350 miljoen euro dient wel voor Vlaamse fietspaden. Niet voor gemeentelijke. Dat andere potje met 150 miljoen Europees relancegeld – het zogenaamde Kopenhagenfonds – kunnen gemeenten wel aanspreken voor fietsinfrastructuur, maar is voor hen vrij duur omdat het projecten maar voor een derde financiert. Dan is het Fietsfonds veel goedkoper. De provincies betalen de nieuwe gemeentelijke fietspaden bijna volledig en Vlaanderen betaalt daar nadien de helft van terug.

Dat is toch het principe. Door de fietsvibe die corona veroorzaakte en de wil van de Vlaamse regering om van Vlaanderen een fietsland te maken, maken lokale besturen veel plannen voor nieuwe fietspaden. Alleen wil minister Peeters per provincie niet meer dan 3 miljoen euro uitgeven. Voor de provincies veel te weinig. Zij betaalden vorig jaar al 25 miljoen euro uit, maar kregen daar van Vlaanderen maar een goeie 14 miljoen van terug. Een gat van meer dan 11 miljoen. Antwerpen zit in de slechtste papieren, met een tekort van 5,2 miljoen euro.

“Zeer wrang”

Net als Vlaams-Brabant heeft Antwerpen nu alle gemeenten aangeschreven. Met de boodschap dat ze het Vlaamse geld niet meer kunnen voorschieten. Oost-Vlaanderen doet dat binnenkort. De drie provincies wijzen met de vinger naar Lydia Peeters. “Dit is zeer wrang. Veel projecten zijn immers al uitgerold en nu blijken ze financieel onzeker te zijn. Terwijl Vlaanderen nochtans zo wil inzetten op meer fietspaden”, zegt bevoegd Antwerps gedeputeerde Luc Lemmens (N-VA).

Projecten die al in uitvoering zijn, worden niet afgeblazen. Maar wat nog in de planningsfase zit wellicht wel, zegt Riet Gillis, Oost-Vlaams gedeputeerde (Groen). “Veel projecten zullen in de kast blijven liggen. Gent is bijvoorbeeld bezig met een brug over de Watersportbaan, maar financiële beloftes krijgt de stad niet meer.” Ook in Vlaams-Brabant wordt alarm geslagen. “Dit is niet te begrijpen”, zegt gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V).

Dat gemeenten straks twee keer gaan nadenken over nieuwe plannen bevestigt de burgemeester van Boechout Koen T’Sijen (PRO Boechout). “Gemeenten gaan projecten uitstellen en geen nieuwe meer opstarten,” stelt hij.

Geen verhoging

Vlaams Parlementslid Stijn Bex ziet het met lede ogen aan. “Het is absurd dat de aanleg van lokale fietspaden op de lange baan wordt geschoven nu er meer dan ooit budget voor is en bij gemeenten en provincies de wil bestaat om ze aan te leggen.” De Groen-politicus benadrukt dat fietsers zich niet veilig voelen in het verkeer. Veilige fietspaden aanleggen, is dus belangrijk.

Het is niet enkel de oppositie die zich laat horen. Ook de Fietsersbond en Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) eisen een oplossing. “Het is een oud zeer dat het geld voor fietspaden niet opgebruikt raakt omdat de projecten moeilijk uit te voeren zijn. Dat is met het Fietsfonds anders. Dat daar dan geen geld voor is, maakt het dubbel zo wrang,” aldus Wies Callens van de Fietsersbond.

Minister Peeters is niet zinnens om meer geld vrij te maken. Ze benadrukt het budget vorig jaar al met 50 procent te hebben verhoogd. “We weten dat de noden hoog zijn, maar we kunnen elke euro maar één keer uitgeven. De middelen nog eens optrekken, zou betekenen dat er ergens anders projecten geschrapt moeten worden”, luidt het. Peeters wijst er ook nog op dat er misschien nog geld vrijkomt indien blijkt dat het Kopenhagenfonds niet opgebruikt wordt.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten