Ex-minister van Mobiliteit legt wegenvignet weer op tafel in Wallonië: “Zou goed van pas komen in moeilijke financiële context”

 

 ©  Peter Hilz

Omdat een grote fiscale hervorming in de mobiliteitssector in Wallonië op zich laat wachten, komt senator André Antoine (Les Engagés, het voormalige CDH) met een opmerkelijk nieuw voorstel. Nu ja, nieuw: de gewezen minister van Mobiliteit, Financiën en Begroting was meer dan tien jaar geleden al de grote voorstander van de invoering van een wegenvignet en gooit zijn gewicht in de schaal om dat weer op tafel te leggen.

gjs

De Waalse regering heeft moeite met het hervormen van de fiscaliteit op mobiliteit. Een nieuwe wetgeving daarover zou ingaan op 1 januari 2023, maar is nu uitgesteld naar – minstens – 1 januari 2024. Struikelblok blijft onder meer de discussie over een verschillende belasting afhankelijk van het type van gemotoriseerd voertuig waarmee iemand zich op de weg begeeft.

Voor André Antoine (Les Engagés) gaat het te traag. De senator en gewezen minister van Mobiliteit, Financiën en Begroting lanceert in de Franstalige kranten van Sudpresse een oproep om het wegenvignet in te voeren. “Toen ik minister was, hebben we daar in 2011 tussen de deelstaten al een akkoord over gevonden”, zegt André daarover. “Laat ons nu profiteren van het uitstel van de hervorming van de fiscaliteit om een grote hervorming in gang te zetten, waar het type voertuig in meespeelt, maar ook het gebruik ervan.

50 euro per jaar

Het idee achter dat vignet is dat je betaalt telkens je de weg op wilt of een abonnement neemt. Voor een dag zou je 10 euro betalen, voor een jaar 50 euro. Dat is een manier om ook buitenlandse wagens, waarvan er heel veel op onze wegen rijden, te laten meebetalen voor het onderhoud van de wegen waar zij mee gebruik van maken. Onder meer Oostenrijk en Zwitserland hebben al een dergelijk vignet.

Volgens André zal het de Walen niet meer kosten dan nu, want door het vignet zullen ze minder verkeersbelasting moeten betalen en compenseert dat elkaar, en zal het de overheid zelfs meer geld opbrengen. Hij schat de jaarlijkse opbrengst door niet-Waalse voertuigen op 92,7 miljoen euro zal komen. “Dat zou goed van pas komen in de huidige moeilijke financiële context”, zegt André. Volgens de Waalse minister Philippe Henry komt de invoering van het wegenvignet momenteel niet voor in het debat en lijkt het er niet meteen van te komen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten