Ruim miljoen Telenet-klanten kunnen over een maand niet meer rond reclame: ook oudere decoders aangepast

 

 ©  MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Telenet gaat over een maand ook zijn oudere televisiedecoders aanpassen zodat kijkers reclame niet altijd meer kunnen doorspoelen. Het gaat om ruim 1 miljoen klanten, zegt de telecomprovider.

Bron: Belga

Vorig jaar maakte Telenet bekend dat het met de zendergroepen afspraken had gemaakt over een nieuw reclamemodel. Ze kwamen overeen dat kijkers tot een minuut reclame zouden moeten uitzitten voor ze hun opgenomen programma’s kunnen bekijken. Daarnaast zouden de reguliere reclameblokken in programma’s opgevraagd via de functie ‘Terugkijk tv’ niet meer kunnen worden doorgespoeld.

Voor de zenders van DPG Media (VTM) en SBS (Play) voerde Telenet dat systeem eind september in op zijn decoders van de nieuwste generatie, de zogenaamde ‘TV-box’. Intussen hebben zowat 400.000 klanten die decoder en dus ook de striktere reclameregels. In de nacht van 23 op 24 juni volgen de andere klanten, nog meer dan een miljoen, bij wie nog een oudere decoder staat.

Zenderzone

In ruil voor de niet-doorspoelbare reclame kunnen alle klanten nu wel gebruikmaken van ‘Terugkijk tv’, waarmee ze programma’s van de laatste zeven dagen kunnen opvragen. Daarnaast kondigt Telenet ook een zogeheten ‘zenderzone’ aan, waar afleveringen van bepaalde programma’s van de laatste 30 dagen te vinden zijn.

Ook concurrent Proximus voerde al beperkingen in op het doorspoelen van reclame, maar gaat nog niet zo ver als Telenet. Proximus-klanten kunnen reclame niet doorgespoeld bij het bekijken van programma’s op aanvraag. Bij opnames of pauzeren zijn er voorlopig geen beperkingen.

Luister naar onze podcast Vrolijke Vrekken over besparen op je Telenet-factuur

Luister hier naar Vrolijke Vrekken via Spotify

Luister hier naar Vrolijke Vrekken via Apple Podcasts

Luister hier naar Vrolijke Vrekken via Google Podcasts

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten