Regels voor wettelijke garantie veranderen binnenkort, en dat is goed nieuws voor de consument

 

 ©  Shutterstock

Een televisie, een kast,een auto. In principe heb je op álles wat je koopt bij een Europese handelaar recht op een wettelijke garantie van twee jaar. In principe, want in de praktijk zitten er heel wat addertjes onder het gras. Maar dat is binnenkort verleden tijd want de wettelijke garantie wordt hervormd.

Lien LammensBron: Eigen berichtgeving

Koop je een wasmachine bij een elektrohandelaar, dan heb je recht op een wettelijke garantie van twee jaar. “Die is verplicht en geldt voor defecten die veroorzaakt worden door een technische fout, de montage, de gebruikte materialen of een fout in het ontwerp”, zegt het Europees Centrum voor de Consument België (ECC). “Duikt het probleem op in de eerste zes maanden, dan hoef je enkel het defect aan te tonen en kan je de kosteloze reparatie of vervanging van je toestel eisen.”

Maar is diezelfde wasmachine stuk na zeven maanden, dan veranderen de spelregels. “Je kan nog steeds een beroep doen op de wettelijke garantie, maar er bestaat geen vermoeden meer dat het defect al aanwezig was bij de aankoop”, zegt het ECC. “Zo kan de verkoper je vragen om te bewijzen dat het effectief om een fabricagefout gaat. Maar zonder expertise – en een expert inschakelen kan een dure grap zijn – is dat bijna onmogelijk.”

LEES OOK. Verlengde garanties voor huishoudtoestellen: zijn die hun geld wel waard? Deze valkuilen moet je vermijden (+)

Hoewel je dus in theorie recht hebt op twee jaar garantie, komt dat in de praktijk neer op zes maanden omdat het voor de consument aartsmoeilijk is om te bewijzen dat het om een fabricagefout gaat. En zo zal het nog gaan tot 1 juni 2022, want dan wordt de wetgeving op de wettelijke garantie grondig hervormd. De koper staat vanaf dan niet meer onder druk om te bewijzen dat het gaat om een fabricagefout. De bewijslast wordt bij de verkoper gelegd. Die laatste zal moeten aantonen dat de koper verantwoordelijk is voor het probleem met het product.

“Vanaf dan kan je de wettelijke bescherming gedurende de volledige periode van twee jaar dus inroepen”, zegt consumentenorganisatie Test Aankoop. “Dan kunnen we dus spreken van een echte twee jaar garantie en dat is een aanzienlijke verbetering van de bescherming van de consument.”

Nog een aanpassing: de wettelijke garantie zal voortaan ook gelden voor digitale diensten, denk aan streaming, video on demand…

LUISTER HIER NAAR ONZE PODCAST VROLIJKE VREKKEN OVER WETTELIJKE GARANTIE

Luister via Spotify

Luister via Apple Podcasts

Luister via Google Podcasts

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten