Regels voor wettelijke garantie veranderen binnenkort, en dat is goed nieuws voor de consument

© Shutterstock
Een televisie, een kast,een auto. In principe heb je op álles wat je koopt bij een Europese handelaar recht op een wettelijke garantie van twee jaar. In principe, want in de praktijk zitten er heel wat addertjes onder het gras. Maar dat is binnenkort verleden tijd want de wettelijke garantie wordt hervormd.
Koop je een wasmachine bij een elektrohandelaar, dan heb je recht op een wettelijke garantie van twee jaar. “Die is verplicht en geldt voor defecten die veroorzaakt worden door een technische fout, de montage, de gebruikte materialen of een fout in het ontwerp”, zegt het Europees Centrum voor de Consument België (ECC). “Duikt het probleem op in de eerste zes maanden, dan hoef je enkel het defect aan te tonen en kan je de kosteloze reparatie of vervanging van je toestel eisen.”
Maar is diezelfde wasmachine stuk na zeven maanden, dan veranderen de spelregels. “Je kan nog steeds een beroep doen op de wettelijke garantie, maar er bestaat geen vermoeden meer dat het defect al aanwezig was bij de aankoop”, zegt het ECC. “Zo kan de verkoper je vragen om te bewijzen dat het effectief om een fabricagefout gaat. Maar zonder expertise – en een expert inschakelen kan een dure grap zijn – is dat bijna onmogelijk.”
Hoewel je dus in theorie recht hebt op twee jaar garantie, komt dat in de praktijk neer op zes maanden omdat het voor de consument aartsmoeilijk is om te bewijzen dat het om een fabricagefout gaat. En zo zal het nog gaan tot 1 juni 2022, want dan wordt de wetgeving op de wettelijke garantie grondig hervormd. De koper staat vanaf dan niet meer onder druk om te bewijzen dat het gaat om een fabricagefout. De bewijslast wordt bij de verkoper gelegd. Die laatste zal moeten aantonen dat de koper verantwoordelijk is voor het probleem met het product.
“Vanaf dan kan je de wettelijke bescherming gedurende de volledige periode van twee jaar dus inroepen”, zegt consumentenorganisatie Test Aankoop. “Dan kunnen we dus spreken van een echte twee jaar garantie en dat is een aanzienlijke verbetering van de bescherming van de consument.”
Nog een aanpassing: de wettelijke garantie zal voortaan ook gelden voor digitale diensten, denk aan streaming, video on demand…
LUISTER HIER NAAR ONZE PODCAST VROLIJKE VREKKEN OVER WETTELIJKE GARANTIE
Video
Hoofdpunten
Leven wordt nog duurder: inflatie alweer gestegen naar bijna 10 procent
Nederlands boerenprotest dreigt helemaal uit de hand te lopen: “Bloeden zullen ze, die teringzakken”
Pensioenhervorming op komst, maar is dat voldoende om ons langer te laten werken? “Zonder grote omwenteling lukt het niet”
Verkeersovertreding leidt Brusselse politie naar baby die tussen berg cocaïne ligt: “Zelfs Kinder Surprise-eieren met drugs gevonden”
Rondje moddergooien tussen Quinten Hermans en Intermarché gaat verder: van “verziekte sfeer” tot “karaktermoord”