Spontane staking bij bagageafhandelaar Aviapartner op Brussels Airport, maar personeel is weer aan het werk: “Gevolgen wellicht nog enkele uren voelbaar”

Door een spontane staking bij bagageafhandelaar Aviapartner was er donderdagochtend een tijdlang ernstige hinder voor de reizigers op Brussels Airport. Het personeel is inmiddels wel weer aan de slag.

jvhBron: BELGA

Reizigers op Brussels Airport ondervonden donderdagochtend vanaf 6 uur ernstige hinder door de staking bij Aviapartner, omstreeks 7.30 uur hadden sommige vluchten al tot bijna 2 uur vertraging. De staking had gevolgen gehad voor een 20-tal vertrekkende en een 20-tal inkomende vluchten. Vooral vluchten van TUI ondervonden hinder, maar Aviapartner staat onder meer ook in voor afhandeling bij Ryanair en Lufthansa. Brussels Airlines werkt niet met Aviapartner en ondervond geen impact van de staking bij Aviapartner, aldus de woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij.

Een deel van die vluchten liep vertraging op, en een aantal vluchten vertrok zonder bagage. Achtergebleven bagage zal later door de luchtvaartmaatschappijen naar de bestemming gebracht worden. Voor informatie contacteren gedupeerde reizigers best hun luchtvaartmaatschappij, klinkt het op de luchthaven.

Omstreeks 9 uur ging het personeel van Aviapartner weer aan het werk. “Maatregelen om werkdruk te verminderen worden bekeken (planning pauzes...)”, liet vakbondsman Kurt Callaerts weten. “Volgende week extra overleg.” Volgens een woordvoerster van de luchthaven “zullen de gevolgen van de actie zullen wellicht wel nog enkele uren voelbaar zijn, nu de opgelopen achterstand ingehaald moet worden”.

“Maaltijdpauze niet respecteren was de druppel”

De actie had te maken met het feit dat er geen maaltijdpauze werd gegeven aan de werknemers. Dat melden Sandra Langenus en Bjorn Van Den Eynde, secretarissen bij respectievelijk het ABVV en het ACV. De twee spreken niet van een staking: de werknemers hebben het werk neergelegd om een personeelsvergadering te houden, klinkt het.

Het was een individuele beslissing om de maaltijdpauze donderdag niet toe te kennen, geen structurele van de directie. “Dat is heel onverwacht en raar binnengekomen bij de werknemers”, stelt ABVV-secretaris Langenus. “Het was absoluut niet de bedoeling om te staken, maar toen we dit hoorden, konden we niet anders dan de werknemers bijeen te roepen. Werknemers hebben het recht om bij het begin van hun werkdag te weten wanneer ze pauze kunnen nemen: anders werk je 8 uur zonder pauze.”

De maaltijdpauze niet respecteren was de aanleiding tot de spontane werkonderbreking, maar de grieven bij het personeel zitten ook dieper. De vakbonden spreken van een bijzonder hoge werkdruk en een ernstig personeelstekort. Volgens ACV-secretaris Bjorn Van Den Eynde zouden er bij Aviapartner minstens 140 werknemers moeten bijkomen, op een totaal van 380 à 400 nu.

Volgende week staat er nieuw overleg gepland met de directie. Met het oog op de komende zomer, de drukste periode voor de luchthaven, is een akkoord broodnodig, stellen de vakbonden. Volgens Van Den Eynde wordt het echter moeilijk om nog voor de zomer een akkoord te bereiken. “Maar de druk vandaag heeft volgens ons de ogen van de directie alleszins doen opengaan”, zegt Van Den Eynde. Langenus kan naar eigen zeggen niet garanderen dat er de komende maanden geen nieuwe acties zullen volgen. “Het wordt een hete zomer op de luchthaven.”

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten