Max Verstappen wint nu ook Grote Prijs van Canada na spannend duel met Carlos Sainz en doet alweer geweldige zaak in titelstrijd
© AFP
Max Verstappen heeft in Canada zijn zesde zege van het Formule 1-seizoen geboekt. De Nederlander moest in de slotfase nog serieuze druk weerstaan van Ferrari-rijder Carlos Sainz Jr., maar Verstappen hield stand. De regerende wereldkampioen doet ook weer een geweldige zaak in de titelstrijd, want eerste achtervolger Sergio Pérez viel uit en Charles Leclerc werd na zijn gridstraffen ‘slechts’ vijfde.
Wat voorafging...
De Grote Prijs van Canada stond na twee jaar afwezigheid omwille van de coronapandemie terug op de Formule 1-kalender. De stad Montréal vierde feest, over het hele weekend heen zakten talloze fans af naar het Île Notre-Dame om op het Circuit Gilles Villeneuve de piloten aan het werk te zien. De gelukkigen met een ticket werden zaterdag alvast op hun wenken bediend. Ze moesten er een dag vol regen voor trotseren, maar kregen in ruil wel een spetterende kwalificatiesessie.
Max Verstappen domineerde op de natte baan en pakte de pole position voor de verrassende Fernando Alonso (Alpine) en Carlos Sainz Jr. (Ferrari). Met Sergio Pérez op plek dertien (na een fout in de kwalificatie) en Charles Leclerc op de voorlaatste plaats (door gridstraffen omwille van het wisselen van motoronderdelen) beloofde de Grote Prijs van Canada vuurwerk.
Hoe verliep de start?
Fernando Alonso had beloofd dat hij voor de eerste plek zou vechten bij de start, maar zo ver kwam het nooit. Max Verstappen behield zonder problemen zijn leidersplaats voor Alonso en diens landgenoot Sainz. Vlak achter de top drie was er wel een incidentje tussen Lewis Hamilton en Kevin Magnussen: die laatste probeerde zich naast de Mercedes te wurmen, maar beschadigde daarbij zijn neus. Magnussen moest enkele rondes later verplicht een nieuwe voorvleugel komen halen.
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Hoe kwam de zege tot stand?
Verstappen trok zoals verwacht een gaatje naar de rest in de openingsrondes terwijl Sainz de tweede plek overnam van Alonso. Maar het was niet allemaal rozengeur en maneschijn bij Red Bull: Sergio Pérez viel na amper acht rondes uit met een mechanisch probleem en zorgde zo voor een virtuele safety car. Een belangrijk moment in de race, want wie zou gokken op een vroege bandenwissel?
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
In de kopgroep beslisten twee piloten om het erop te wagen: leider Verstappen en nummer vier Hamilton. Sainz nam zo de leiding over. In ronde twintig kwam er vervolgens een nieuwe VSC toen Mick Schumacher stilviel: Sainz besliste op de valreep nog een pitstop te maken, waardoor Verstappen opnieuw aan de leiding kwam. Alonso kon niet meer op tijd binnenkomen om te profiteren en bleef doorgaan op zijn oude banden.
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Na alle pitstops had Verstappen de leiding in handen, maar Sainz begon beetje bij beetje aan zijn achterstand van tien seconden te knabbelen. Verstappen besliste dan maar om in ronde 42 zelf nog eens nieuwe banden te komen halen, waardoor Sainz terug aan de leiding kwam. Maar het plannetje van Red Bull zou niet werken zoals gehoopt: enkele rondes later verremde Yuki Tsunoda zich bij het uitkomen van de pits, waarna hij in de bandenstapels belandde. Safety car.
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Verstappen kwam nipt weer aan de leiding, maar kreeg wel Sainz onmiddellijk achter zich toen die laatste zijn pitstop maakte. Zij werden gevolgd door de twee Mercedes’ van Hamilton en Russell, de beide Alpines van Esteban Ocon en Alonso, en Charles Leclerc, die zich vanop de achterste rij - en ondanks een slechte pitstop van Ferrari - naar plek zeven had gevochten.
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
De race werd hervat met nog zestien rondes te gaan. Terwijl Leclerc de beide Alpines verschalkte en naar vijf opschoof, opende de andere Ferrari van Sainz de jacht op Verstappen. De Spanjaard kroop binnen de seconde van de leider en mocht dus DRS gebruiken, maar Sainz kon nooit dicht genoeg komen om een aanval te wagen. Verstappen weerstond de druk en boekte zijn zesde zege van het jaar, terwijl Sainz opnieuw naast zijn allereerste overwinning greep.
Achter de twee kemphanen mocht Lewis Hamilton als derde mee op het podium. Hij werd gevolgd door Russell, Leclerc en de twee Alpines van Ocon en Alonso. De twee Alfa Romeo’s van Valtteri Bottas en Guanyu Zhou werden achtste en negende, thuisrijder Lance Stroll pakte het laatste punt.
Wie onderscheidde zich?
Max Verstappen toonde in Canada nog maar eens waarom hij de regerende wereldkampioen is. De Nederlander demonstreerde in de kwalificatie, maar kwam in het slot van de race zwaar onder druk te staan van de duidelijk snellere Carlos Sainz Jr. Verstappen hield het hoofd koel en pakte opnieuw de zege. Hij en niemand anders is de duidelijke favoriet voor de wereldtitel, want wie gaat dat grote gat op hem nog goedmaken?
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Voor Mercedes was het een hoopgevend weekend in Canada. Lewis Hamilton en George Russell toonden de hele race lang een prima tempo en konden na de laatste safety car onbedreigd naar een derde en vierde plek rijden. Niet het resultaat dat ze willen na al die wereldtitels van de voorbije jaren, maar realistisch gezien kan Mercedes momenteel op niet veel meer hopen dan dit. Er wordt verder getimmerd aan de weg naar boven, zoveel is duidelijk.
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Hij stond de voorbije weken nadrukkelijk in de schaduw van zijn ervaren teamgenoot Sebastian Vettel en de kritiek was niet min. Maar in zijn thuisrace lachte het geluk Lance Stroll toch even toe. De Canadees met een Belgische moeder profiteerde van een goede strategie, maakte in de slotfase nog wat inhaalacties en werd daarvoor beloond met een tiende plek en bijhorend puntje in Montréal. Het zal de rest van het seizoen minstens even goed moeten als hij de kritiek wil doen verstommen, maar met dit resultaat mag Stroll tevreden zijn.
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Tot slot krijgt ook Charles Leclerc een meer dan eervolle vermelding. Met een vijfde plek en een puntenverlies van vijftien punten op WK-leider Verstappen kan je hem niet echt een winnaar noemen, maar vanaf de negentiende startplaats had de jonge Monegask het wellicht niet beter kunnen doen. Een knappe race van Leclerc, maar in de WK-stand koopt hij er niks voor.
Wie had zijn dagje niet?
Sergio Pérez leek na zijn zege in Monaco plots een kandidaat voor de wereldtitel, maar twee races later mag hij die dromen wellicht (even?) opbergen. De Mexicaan gooide op zaterdag zelf zijn ruiten in door te crashen in de kwalificatie, op zondag was het zijn wagen die er na amper acht rondjes de brui aan gaf. Checo staat nog altijd tweede in het wereldkampioenschap, maar het gat met teammaat Verstappen bedraagt intussen al 46 punten.
Ook voor de twee Spanjaarden in het veld was het geen geweldige dag. Carlos Sainz Jr. kreeg opnieuw een kans om zijn allereerste zege in de Formule 1 te pakken, maar in plaats daarvan werd het voor de vijfde keer een tweede plek - en het is niet de eerste keer dat hij op minieme afstand van de winnaar finisht. Landgenoot Fernando Alonso kon zijn fraaie tweede startplek dan weer niet omzetten in een topresultaat: Alonso belandde zelfs achter ploegmakker Ocon op plek zeven. Door een mindere strategie en een ietwat haperende motor, zo bleek later.
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Haas mocht als vijfde en zesde beginnen aan de Grote Prijs van Canada. Veelbelovend, maar aan de finish is de oogst enorm mager. Kevin Magnussen zette zichzelf buitenspel door met een optimistische inhaalpoging op Lewis Hamilton zijn voorvleugel te beschadigen. Na de onvoorziene pitstop van Magnussen (die uiteindelijk zeventiende en laatste werd, red.) was alle hoop van het Amerikaanse team op Mick Schumacher gevestigd, maar die viel uit met mechanische pech. En zag zo dus opnieuw zijn eerste punten door de vingers glippen.
Hoe hoog was de spektakelwaarde?
Het was zeker niet de meest spectaculaire Grote Prijs van Canada aller tijden, maar de strategieën werden door de uitvalbeurten van Pérez, Schumacher en Tsunoda en de bijhorende (virtuele) safety cars wel tot drie keer toe door elkaar geschud. Dat zorgde ervoor dat er tot het einde wel wat te beleven viel op het Circuit Gilles Villeneuve, want Carlos Sainz gunde Max Verstappen in de slotfase geen seconde rust.
Wat onthouden we van deze race?
Dat Red Bull al zijn zesde race op rij heeft gewonnen en dat Max Verstappen alweer een fantastische zaak heeft gedaan in de strijd om het wereldkampioenschap. De Nederlander heeft nu al 46 punten voorsprong op teamgenoot Pérez en 49 op Leclerc. Wie gaat Verstappen van een tweede opeenvolgende titel houden? De concurrentie zal bij de volgende race in Silverstone, over twee weken, toch echt aan de remonte moeten beginnen als ze hem nog willen bedreigen.
© AFP
Uitslag GP Canada:
1) Max Verstappen (Red Bull)
2) Carlos Sainz Jr. (Ferrari)
3) Lewis Hamilton (Mercedes)
4) George Russell (Mercedes)
5) Charles Leclerc (Ferrari)
6) Esteban Ocon (Alpine)
7) Fernando Alonso (Alpine)
8) Valtteri Bottas (Alfa Romeo)
9) Guanyu Zhou (Alfa Romeo)
10) Lance Stroll (Aston Martin)
11) Daniel Ricciardo (McLaren)
12) Sebastian Vettel (Aston Martin)
13) Alexander Albon (Williams)
14) Pierre Gasly (AlphaTauri)
15) Lando Norris (McLaren)
16) Nicholas Latifi (Williams)
17) Kevin Magnussen (Haas)
Niet gefinisht:
Yuki Tsunoda (AlphaTauri)
Mick Schumacher (Haas)
Sergio Pérez (Red Bull)
Stand WK rijders:
1) Max Verstappen (Red Bull) - 175 punten
2) Sergio Pérez (Red Bull) - 129 punten
3) Charles Leclerc (Ferrari) - 126 punten
4) George Russell (Mercedes) - 111 punten
5) Carlos Sainz Jr. (Ferrari) - 102 punten
6) Lewis Hamilton (Mercedes) - 77 punten
7) Lando Norris (McLaren) - 50 punten
8) Valtteri Bottas (Alfa Romeo) - 44 punten
9) Esteban Ocon (Alpine) - 39 punten
10) Fernando Alonso (Alpine) - 22 punten
11) Pierre Gasly (AlphaTauri) - 16 punten
12) Kevin Magnussen (Haas) - 15 punten
13) Daniel Ricciardo (McLaren) - 15 punten
14) Sebastian Vettel (Aston Martin) - 13 punten
15) Yuki Tsunoda (AlphaTauri) - 11 punten
16) Guanyu Zhou (Alfa Romeo) - 3 punten
17) Alexander Albon (Williams) - 3 punten
18) Lance Stroll (Aston Martin) - 3 punten
19) Mick Schumacher (Haas) - 0 punten
20) Nico Hülkenberg (Aston Martin) - 0 punten
21) Nicholas Latifi (Williams) - 0 punten
Stand WK teams:
1) Red Bull - 304 punten
2) Ferrari - 228 punten
3) Mercedes - 188 punten
4) McLaren - 65 punten
5) Alpine - 61 punten
6) Alfa Romeo - 47 punten
7) AlphaTauri - 27 punten
8) Aston Martin - 16 punten
9) Haas - 15 punten
10) Williams - 3 punten
VIDEO. Antwerp-spelers krijgen dag na kapotte trofee al een nieuw exemplaar
Onze man ontbeet met kampioenenmaker Mark van Bommel: “De elf individuen misschien niet, maar onze ploeg was wel de beste”
Paul Gheysens richt zich “met kwaad oog” naar burgemeester De Wever en familie Mintjens: “Het stadionprobleem móét worden opgelost”
Zelfs de voorzitter had nog nooit zulke “confronterende” foto’s gezien als die van vermoorde Ilse Uyttersprot: “Die herinnering van geliefde wil je niet hebben”
Fietser op speedpedelec maait Noa (12) van de baan, kijkt achterom en rijdt gewoon door: “Waarom is hij niet gestopt?”