Agente in burger redt bewoner uit zware brand: “Bij tweede reeks hartmassages hapte hij weer naar adem en kwam hij bij bewustzijn”

Door de grote hitte kon de brandweer enkel van buitenaf blussen en daardoor was het vuur moeilijk onder controle te krijgen. 

Door de grote hitte kon de brandweer enkel van buitenaf blussen en daardoor was het vuur moeilijk onder controle te krijgen. © jof

ZWEVEGEM -

Bij een verwoestende brand in de Beekstraat in Zwevegem is een vijftiger, een man die bij zijn bejaarde moeder inwoonde, zwaargewond geraakt. Hij werd uit de brandende woning gered door een agente in burger die daar net passeerde. “Op adrenaline ben ik het huis binnengegaan. Ik zag een bewusteloze man liggen en startte met reanimatie terwijl ik met de hulpdiensten belde”, zegt Caroline Brison, hoofdinspecteur van de politiezone Vlas. Zijn bejaarde moeder bleef ongedeerd. Het huis is onbewoonbaar.

Jonathan Folens

De brandweer werd zaterdag rond 23.45 uur opgeroepen, maar het vuur was waarschijnlijk al even aan de gang. In de vrijstaande villa in de Beekstraat woonden een bejaarde vrouw en haar zoon. De vrouw sliep op de benedenverdieping en kon snel naar buiten vluchten toen ze de brand opmerkte. In paniek ging ze hulp halen bij de buren. De bejaarde vrouw was erg onder de indruk van de feiten, maar bleef ongedeerd en werd goed opgevangen door de buren. Haar inwonende zoon, die op de eerste verdieping sliep, had minder geluk.

Rookmelder

“Waarschijnlijk werd hij gewekt door een rookmelder”, zegt brandweerofficier Stefaan Vanneste van brandweerpost Zwevegem. “Maar de brand moet al even aan de gang geweest zijn. Tegen dat wij ter plaatse waren, was er al een uitslaande brand gaande. De zoon raakte bevangen door de rook en kon de woning niet op tijd verlaten.”

Gelukkig passeerde nog voor de brandweer ter plaatse was toevallig hoofdinspecteur van politiezone Vlas Caroline Brison, die op dat moment geen dienst had. “Ik was op bezoek geweest bij vriendinnen. Rond kwart voor twaalf passeerde ik het huis en zag dat de vlammen al door het dak sloegen. Er stond niemand buiten, dus ging ik er meteen van uit dat er binnen nog mensen aan het slapen waren. Op adrenaline ben ik het huis binnengegaan en beneden aan de trap lag een bewusteloze man. Hij raakte waarschijnlijk bevangen door de rook en viel van de trap”, vertelt de agente.

Rug verbrand

“Hij zag zwart van het roet, was bebloed en zijn rug was helemaal verbrand. De vlammen kwamen al van de trap en de hitte was enorm. Ik heb hem naar de deur gesleept en daar de reanimatie gestart terwijl ik met de hulpdiensten belde. Bij de tweede reeks hartmassages hapte hij weer naar adem en was hij terug bij bewustzijn. De brandweer was ondertussen ook ter plaatse en hielp om hem te verplaatsen weg van de drempel. Ik dacht nog: Straks ontploft het hier”, aldus Caroline Brison.

De man werd zwaargewond naar het brandwondencentrum overgebracht.

Nadat het slachtoffer in veiligheid gebracht was, hadden de brandweerdiensten nog grote moeite om het vuur onder controle te krijgen. “Door de grote hitte was het enkel mogelijk om van buitenaf te blussen. Daarom duurde het een hele tijd voor de vlammen gedoofd waren. De benedenverdieping hebben we kunnen vrijwaren, maar de bovenverdieping is verloren.”

Volgens de branddeskundige is de oorzaak van de brand accidenteel.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten