BNP Paribas lanceert bankieren in krantenwinkels in België

 

 ©  MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Het is nu ook mogelijk om een rekening te openen of geld af te halen terwijl je een krant koopt of een lottoformulier invult. In een krantenwinkel in de Vlaams-Brabantse gemeente Dilbeek is maandag “Nickel” gelanceerd, een dienst voor basisbankieren in krantenwinkels. Het filiaal van de Franse bank BNP Paribas wil binnen vijf jaar 300.000 klanten hebben in België, zo zei de CEO van Nickel België, Emmanuel Legras, bij de lancering.

mtm, jvhBron: BELGA

Het basispakket van Nickel bestaat uit een zichtrekening, een bankkaart en een Belgisch IBAN-rekeningnummer. Activeren kost maar enkele minuten tijd, zo klinkt het. Daarvoor moeten de klanten langsgaan bij de uitbater van de krantenwinkel, aan wie ze de jaarlijkse kost van 20 euro (voor het basispakket) betalen en die hen de bankkaart geeft. De rest gebeurt online of aan een zuil in de winkel. Eens geactiveerd, werkt de Nickel-rekening als een gewone zichtrekening: je kan er je loon op laten storten, doorlopende opdrachten instellen, geld overschrijven ...

Een van de voordelen voor de consumenten is dat ze met de Nickel-kaart in de krantenwinkel, met zijn meestal ruime openingsuren, geld kunnen afhalen en storten. Drie keer per maand is dat gratis. Dat kan interessant zijn in een tijd waarin er steeds minder bankfilialen en -automaten zijn in dorpen en gemeentes, of de openingsuren ervan beperkt zijn.

En er zijn nog mensen die nog graag contanten hebben, beaamt Ceunes, de uitbater van de krantenwinkel in Dilbeek waar Nickel gelanceerd werd. “Zeker oudere mensen hebben nog nood aan cash, om hun kopje koffie te betalen, een fooi te geven ... Nu moeten zij soms eerst een afspraak maken bij de bank en de bus nemen naar het dichtsbijzijnde filiaal of naar een geldautomaat, met Nickel kunnen ze geld afhalen in de plaatselijke krantenwinkel.”

Los van dat sociale aspect, is Nickel volgens Ceunes ook een “winmodel” voor hem. Hij krijgt een commissie per transactie en ziet er ook een manier in om meer verkeer naar de winkel te creëren. En in tegenstelling tot bij andere kaartbetalingen, zijn er bij betalingen met de Nickel-kaart voor hem geen transactiekosten aan verbonden, maar wel een commissie. “Zo maak je van een kost een deugd.”

Ook de vereniging van Nederlandstalige dagbladhandelaars Perstablo en haar Franstalige tegenhanger Prodipresse steunen Nickel. “De krantenwinkels staan onder druk, omdat de verkoop van bijvoorbeeld kranten en tijdschriften daalt”, aldus Perstablo-voorzitter Yannick Gyssens. “We moeten uitkijken naar diversificatie in het aanbod, en Nickel is daar een voorbeeld van.” Handelaars kiezen uiteindelijk zelf of ze de dienst willen aanbieden of niet.

Een van de doelgroepen van Nickel, dat al bestaat in Frankrijk en Spanje, zijn mensen die bijvoorbeeld wegens vroegere betalingsmoeilijkheden problemen hebben om bij een traditionele bank terecht te kunnen. Andere klanten kiezen bewust voor de eenvoud omdat ze vinden dat ze geen spaarrekening nodig hebben, niet geïnteresseerd zijn in beleggen enzovoort, aldus Legras, en nog anderen gebruiken Nickel als secundaire rekening voor bijvoorbeeld online aankopen of gebruik in het buitenland.

Nickel benadrukt dat alles even veilig verloopt als bij de traditionele banken. Zo wordt de identiteit van de klant tijdens het openen van de rekening drie keer gecontroleerd. En het geld van de klanten wordt beveiligd op een rekening van BNP Paribas Fortis, een andere dochter van BNP Paribas.

De CEO van Nickel België denkt niet dat de dienst concurrentie betekent voor BNP Paribas Fortis of andere merken van de groep BNP Paribas. Hij spreekt eerder van complementaire diensten. “De groep wil een gediversifieerd aanbod bieden via verschillende entiteiten om zoveel mogelijk klanten te kunnen bedienen”, aldus Emmanuel Legras.

Nickel is momenteel beschikbaar in een twintigtal krantenwinkels in België. Tegen eind september moeten dat er zowat 260 zijn en het is de bedoeling binnen vijf jaar aan 1.400 verkooppunten te zitten.

België is het derde land waar de fintech actief wordt, na Frankrijk en Spanje. Weldra start de dienst ook in Portugal en tegen 2024 wil hij in acht landen aanwezig zijn.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten