Netflix gaat goedkoper abonnement aanbieden, maar dat is er wel een mét reclame

 

 ©  REUTERS

Netflix gaat een goedkoper abonnement lanceren voor wie het niet erg vindt om er advertenties bij te nemen. Dat heeft mede-CEO Ted Sarandos aangekondigd op het Cannes Lions-festival. De lanceringsdatum van die formule is evenwel nog niet bekend.

evdg

Dat Netflix het voorbije jaar klappen heeft gekregen, bleek al uit de aankondiging vorige maand dat er zo’n 300 mensen ontslagen zullen worden. De streamingsdienst kon bij de start en tijdens de coronapandemie veel nieuwe abonnees tellen, maar aan dat succes kwam afgelopen jaar een einde. Voor het eerst sinds 2011 verloor Netflix zelfs abonnees. Netflix had aan het einde van het eerste kwartaal 200.000 betalende gebruikers minder dan drie maanden eerder.

De abonneeproblemen van Netflix zijn volgens kenners deels te wijten aan een prijsverhoging bij het platform. Daarbij kampt de streamingdienst met steeds stevigere concurrentie, onder meer door het platform van Walt Disney. Een van de plannen om het tij te keren is het aanbieden van een nieuw en goedkoper abonnement. In die formule krijgen kijkers wel advertenties te zien voorafgaand aan en tussen films en series door. Daarmee hoopt co-topman Ted Sarandos een grote groep mensen te verleiden om ook een Netflix-account te nemen, heeft hij gezegd op het Cannes Lions-festival.

Details als de prijs en de introductiedatum van die nieuwe abonnementsvorm zijn nog niet bekend. Netflix praat nog met diverse bedrijven over mogelijke reclamepartnerschappen.

Aangeboden door onze partners

Lees ook