Fietstunnel vervangt overweg naast fietsostrade

Ongeveer op de plek waar deze foto genomen is, moet in 2025 een fietstunnel de overweg rechts achteraan in beeld vervangen. 

Ongeveer op de plek waar deze foto genomen is, moet in 2025 een fietstunnel de overweg rechts achteraan in beeld vervangen. © Hans Otten

Geel -

Als alles vlot verloopt, hoeven fietsers vanaf 2025 niet langer de gevaarlijke overweg bij de fietsostrade in Rauwelkoven te nemen, maar kunnen ze via een gloednieuwe tunnel onder de treinsporen door duiken.

Hans Otten

Infrabel is al enkele jaren bezig om zoveel mogelijk -en op termijn alle- spooroverwegen te vervangen door zogenaamde ongelijkgrondse kruisingen. Dat wil zeggen dat er een tunnel of brug voor in de plaats komt. Het doel is om zo rechtstreekse en gevaarlijke conflicten tussen de treinen en overstekende voertuigen, fietsers en voetgangers volledig weg te werken.

De spooroverweg in de omgeving van Rauwelkoven in Geel houdt ook nogal wat risico’s in, ook al dient die in feite enkel voor het fietsverkeer. Op die plek staat wel de klassieke lichtsignalisatie van een overweg, maar er zijn geen slagbomen. Bovendien passeren de treinen deze locatie aan hoge snelheid. Met de komst van de fietsostrade F105 naast het spoor is het gebruik van de overgang alleen nog maar toegenomen. Het is een snelle verbinding in de richting van onder meer hogeschool Thomas More Geel en de bedrijvenzone in de Kleinhoefstraat.

Tijdelijke slagbomen

“Op die overweg plaatsen we heel binnenkort toch nog slagbomen, maar het is de bedoeling om die over enkele jaren compleet te vervangen door een fietstunnel onder het spoor door”, zegt Stien Maes van Infrabel. “Voor die tunnel hopen we eind dit jaar een omgevingsvergunning aan te vragen, om in 2024 met de werkzaamheden te starten. Een jaar later moet de tunnel dan in gebruik genomen kunnen worden. Dat is bewust een ruime timing, omdat we niet weten hoe vlot de procedures gaan verlopen.”

De overweg heeft nu geen slagbomen, maar die worden heel binnenkort wel -tijdelijk- geplaatst.

De overweg heeft nu geen slagbomen, maar die worden heel binnenkort wel -tijdelijk- geplaatst. © Hans Otten

De terughoudendheid heeft te maken met het feit dat de tunnel niet precies op de plek van de huidige overweg wordt aangelegd, zodat er ook een verbindingsstrook richting Larumseweg moet aangelegd worden. Die snijdt dwars door landbouwzone. “De betrokken eigenaars moeten onteigend worden, terwijl zij hoopten de gronden weer voor landbouw te gaan kunnen gebruiken. Dat is op dit moment niet het geval, het hele gebied is in feite overwoekerd en vol gegroeid met bomen. Voorlopig krijgen zij geen vergunning om te ontbossen”, zegt de woordvoerster.

Tunnel met bocht

In feite komt de nieuwe tunnel zowat 80 meter ten westen van de huidige overleg te liggen. De reden is dat er op de bestaande locatie niet voldoende ruimte is om zowel de verbindingsstrook richting Rauwelkoven als de fietsostrade zelf op de tunnel te kunnen aansluiten. Door de tunnel op te schuiven en een stevige bocht in de helling te leggen, lukt dat wel. Eens de tunnel klaar is, sluiten de overwegen in Rauwelkoven en een eind verderop in de Schalieschuurstraat definitief. “Het zou een grote verbetering voor de fietsers zijn, want de route wordt zowel door recreatief als functioneel heel druk gebruikt”, zegt de Geelse mobiliteitsschepen Marlon Pareijn (CD&V).

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten