Amazon Prime maakt opzeggen abonnement makkelijker (onder Europese druk)

Themabeeld ©  Shutterstock

Amazon Prime, de betalende dienst van het Amerikaanse onlinewinkelbedrijf, maakt na Europese druk het opzeggen van het abonnement gemakkelijker. Voortaan is er een duidelijke uitschrijfknop en hoeven opzeggers nog maar twee keer te klikken voor ze af zijn van hun abonnement op Prime, dat onder meer een videostreamingdienst bevat. Dat heeft de Europese Commissie gemeld.

jvhBron: BELGA

Europese consumentenorganisaties klaagden al geruime tijd over de hordeloop die Amazon klanten voorschotelde die zich wilden uitschrijven. Zij moesten meerdere ingewikkelde webpagina’s door waarop ze werden bestookt met informatie om hen in de war te brengen, af te leiden of over te halen zich te bedenken. Die manipulatieve trucs maken het “onredelijk moeilijk” om afscheid te nemen van Prime, concludeerde bijvoorbeeld de Noorse consumentenbond.

“Kiezen voor een online abonnement kan zeer handig zijn voor de consumenten, het is vaak een zeer eenvoudig proces. Maar de omgekeerde actie, zich uitschrijven, zou net even gemakkelijk moeten zijn”, zegt eurocommissaris voor Justitie Didier Reynders, die eveneens bevoegd is voor consumentenrechten. “Consumenten moeten hun rechten kunnen uitoefenen zonder enige druk van platforms. Eén ding is duidelijk: manipulatieve ontwerpen en ‘dark patterns’ moeten worden uitgebannen.”

De afgesproken veranderingen op de website zijn onmiddellijk aangebracht. De Commissie en de toezichthouders van de EU-landen gaan volgens Reynders in de gaten houden of Amazon inderdaad beterschap blijft tonen.

Naast videostreamingdienst voor series als ‘The Boys’ en ‘The Underground Railroad’ is Amazon Prime ook een abonnement waarmee het techbedrijf klanten allerlei voordeeltjes biedt zoals gratis verzending. Jaarlijks houdt Amazon ook een zogeheten Prime Day waarop het abonnees kortingen geeft op allerlei producten.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten