Politie móét voortaan prioriteit maken van fietsdiefstallen

 

 ©  BELGAONTHESPOT

Er komt één nationaal registratiesysteem voor fietsen, zodat de politie een teruggevonden fiets gemakkelijker aan de eigenaar kan terugbezorgen. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) maakt van fietsdiefstallen – bijna 70 per dag – voortaan ook een prioriteit voor de politie.

Koen Baumers en Werner Rommers

Fietsdiefstallen blijven een plaag. In 2020 werd bijna 25.000 keer aangifte gedaan bij de politie, da’s bijna 70 keer per dag. Vooral in Brussel – dat de fiets sinds kort erg promoot – is er de jongste jaren een stijging.

En dan zijn de cijfers nog een grove onderschatting: in werkelijkheid worden waarschijnlijk dubbel zoveel fietsen gestolen, concludeert veiligheidsinstituut VIAS. Dat onderzocht op vraag van minister Gilkinet het fenomeen van fietsdiefstallen in ons land.

Veel mensen doen immers geen moeite meer om een fietsdiefstal aan te geven. Reden? De idee dat de politie weinig moeite in zo’n fietsdiefstal steekt, de idee dat mensen hun gestolen fiets toch nooit terugzien.

Daar wil Gilkinet – die meer mensen op de fiets wil krijgen – verandering in brengen, onder meer door één nationaal registratiesysteem voor fietsen op te zetten, waarbij de minister brood ziet in de uitbreiding van het Brusselse systeem. Daarbij kun je je fiets registreren op een platform en identificeren met een sticker. Ook VIAS concludeert in zijn onderzoek dat er te veel verschillende systemen bestaan om fietsen te ‘merken’, “wat tot operationele moeilijkheden leidt”. Lees: een teruggevonden én gemerkte fiets waarvan de politie de eigenaar toch niet weet terug te vinden of er heel veel moeite in moet steken.

De Fietsersbond is een groot voorstander van één systeem voor heel België: “Er zijn nu te veel verschillende registratiemethoden. In Vlaanderen wordt nog vaak het rijksregisternummer van de eigenaar in het fietsframe gegraveerd. Met alle problemen van dien wanneer de fiets na enkele jaren wordt doorverkocht”, aldus woordvoerder Wies Callens.

Hij ziet de aangiftebereidheid stijgen wanneer slachtoffers weten dat politie, maar ook andere overheden, straks via een betere fietsregistratie eenvoudiger de eigenaar kan traceren. “We moeten fietsdiefstallen veel meer au sérieux nemen, zeker nu dieven het almaar vaker op dure elektrische fietsen of speedpedelecs hebben gemunt. Uit eigen onderzoek weten we immers dat mensen van wie de fiets voor de derde of vierde keer gestolen wordt, moegetergd stoppen met fietsen en bijvoorbeeld weer in de auto stappen.”

Gilkinet maakt daarom van fietsdiefstallen voortaan ook een prioriteit voor de politie. “Voor velen is de plaag van fietsdiefstallen een drempel om hun fiets dagelijks te gebruiken.” Uit het VIAS-rapport blijkt dat in de meeste zonale veiligheidsplannen “fietsdiefstallen geen prioriteit zijn”, wat ze evenmin zijn in de beleidsplannen van het openbaar ministerie.

Wie steelt?

- Plaatselijke drugsgebruikers

- Mensen zonder papieren om te overleven

- Kleine criminelen om geld te verdienen

- Studenten om van punt A naar punt B te rijden

- Professionele bendes uit onder meer Roemenië, Bulgarije, Oekraïne en Moldavië

Waar wordt gestolen?

- Stationsbuurten

- Scholen/universiteiten

- Regio’s met veel fietstoerisme

- Stadscentra

- Winkelcentra

- Ziekenhuizen

- Tuinhuisjes

- Parkeergarages in appartementsgebouwen

Welke fiets wordt gestolen?

Een die geparkeerd staat op een openbare plaats, die duur is, die niet aan een obstakel hangt, die niet op slot is, die van kleur en stijl eerder doorsnee is.

Bron: Vias

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten