Gent zet voor het eerst ‘vierkant groen’ in. Oversteken zonder auto’s: zo werkt het

SINT-AMANDSBERG -

35 seconden groen licht voor auto’s op de hoofdweg, 20 seconden groen voor auto’s uit de zijstraten en dan 25 seconden groen voor fietsers en voetgangers uit alle richtingen. Dat is het concept van het eerste kruispunt met ‘vierkant groen’ in Gent.

Bert Staes

Vrijdag zijn de verkeerslichten zo afgesteld op het drukke kruispunt van de Grondwetlaan, Hogeweg en Sint-Bernadettestraat, in SInt-Amandsberg. Het opzet is om fietsers en voetgangers een venster te geven waarin ze kunnen oversteken zonder uit te moeten kijken voor auto- of vrachtverkeer.

Het kruispunt staat namelijk al een tijdje op de lijst met gevaarlijke punten in Gent. Bewoners vragen om een veiligere omgeving. Nadat in oktober vier mensen werden aangereden op het zebrapad – een oma, mama, tweejarige en baby – besloot de Stad Gent in te grijpen.

Eerst het autoverkeer op de hoofdweg: auto’s krijgen 35 seconden groen licht, terwijl de rest wacht. 

Eerst het autoverkeer op de hoofdweg: auto’s krijgen 35 seconden groen licht, terwijl de rest wacht. ©  fvv

Daarna auto’s uit de zijstraten: die krijgen ook 20 seconden groen licht. Fietsers blijven wachten. 

Daarna auto’s uit de zijstraten: die krijgen ook 20 seconden groen licht. Fietsers blijven wachten. ©  fvv

En dan is het ‘vierkant groen’: terwijl alle auto’s wachten mogen fietsers en voetgangers uit alle richtingen oversteken. 

En dan is het ‘vierkant groen’: terwijl alle auto’s wachten mogen fietsers en voetgangers uit alle richtingen oversteken. ©  fvv

Het is de eerste plek in de stad waar het principe van vierkant groen wordt toegepast. Het voordeel is dat het veiliger wordt voor zwakke weggebruikers. Het nadeel is ook wel dat auto’s langer moeten aanschuiven. Dat was vrijdag meteen te zien aan het kruispunt in Sint-Amandsberg.

Er zijn nog andere kinderziektes: lang niet alle fietsers hebben al in de gaten dat zij nu aparte verkeerslichten moeten volgen. Het resultaat is dat ze gewoon meerijden met het autoverkeer, wat voor gevaarlijke situaties blijft zorgen.

Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) liet weten de situatie snel te zullen evalueren en bij te sturen waar nodig. “Dankzij dit systeem worden zwakke weggebruikers van auto’s en vrachtwagens gescheiden en worden dodehoekongevallen voorkomen.”

Het systeem heeft wel nog wat kinderziektes... 

Het systeem heeft wel nog wat kinderziektes... ©  fvv

Lees ook

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Meer nieuws uit Gent