Van modder tot haarspeldbochten: alles wat u moet weten over de elf kasseistroken in gevreesde vijfde etappe

 

Niet te vergelijken met de echte Parijs-Roubaix, maar wel een rit waar het gevaar om elke hoek schuilt en waar het bibberen wordt voor de (vele) niet-specialisten. Zet u schrap voor strook 5 tot 3 met meer dan 7 kilometer kasseien op amper 12 kilometer afstand. Alles wat moet weten over de kasseien in de gevreesde rit 5 van de Tour 2022.

Nico Vanhee

VOORBESCHOUWING TOUR 2022. RIT 5 (Lille Métropole – Arenberg). Zetten kasseivreters als Van Aert en Van der Poel de Tour op zijn kop?

Volg de vijfde etappe hier LIVE!

Strook 11: Fressain - Villers-au-Tertre (***)

1.400 m

76 km voor de finish

Een makkelijk opwarmertje. De strook is in laatste instantie nog in omgekeerde richting gelegd omdat de snelle aanloop anders te gevaarlijk was. Hierna is het nog 20 km tot de volgende, dus veel te vroeg om iets te proberen. Het is van 1983 geleden dat de renners hier nog eens passeerden.

Strook 10: Eswars – Paillencourt (**)

1.600 m

56k m voor de finish

Qua moeilijkheidsgraad inderdaad niet meer dan die twee sterren waard. Stenen liggen er vlot berijdbaar bij. Wel overwegend bergaf, zodat het wel uitkijken zal zijn als hier een nog quasi volledig peloton naar beneden dendert.

Vervelende stukken op secteur 9, modder en aarde maken de stenen glad. 

Vervelende stukken op secteur 9, modder en aarde maken de stenen glad. ©  nvh

Strook 9: Wasnes-au-Bac – Marcq-en-Ostrevent (***)

1.400 m

50 km voor de finish

Eerste strook die spektakel kan opleveren. Overijverige boeren hebben de voorbije dagen gezorgd dat er veel aarde en modder op de baan ligt. Ook slechte zichtbaarheid in enkele bochten door overhangende struiken.

Strook 8: Emerchicourt – Monchecourt (***)

1.600 m

46 km voor de finish

Een wat saaie rechttoe-rechtaan strook met een verlokkelijk grindpaadje aan de zijkant, waar het risico op lekke banden groot is. In aanloop wel doorlopend vals plat, dus voor wie op strook 9 achterop is geraakt, wordt het harken om weer vooraan te komen.

Zijn de kasseien voor Enric Mas de hel en voor Tadej Pogacar de hemel? Vijfde Touretappe kan klassementsambities maken of kraken

Strook 7: Auberchicourt – Emerchicourt (***)

1.300 m

43 km voor de finish

Is eigenlijk een spiegelbeeld van strook 8 en volgt amper twee kilometer later in de omgekeerde richting, terug richting de grote baan. Lastige beginfase met veel diepe putten voor wie niet bovenop de rug van de kasseien rijdt.

Van de grote baan draaien de renners links het kleine kasseibaantje in. 

Van de grote baan draaien de renners links het kleine kasseibaantje in. ©  nvh

Strook 6: Abscon (**)

1.500 m

37 km voor de finish

Het meest spectaculaire is de haarspeldbocht linksop om van de grote baan naar een boerenwegeltje de kasseien op te draaien. De stenen zelf stellen niet veel voor.

Strook 5: Erre à Wandignies - Hamage (***)

2.800 m

30 km voor de finish

Hier begint het echte slopingswerk. Een van de twee viersterren-stroken, ook een habitué uit Parijs-Roubaix. Niet zozeer door de lastigheid maar door de lengte – bijna drie kilometer - die in de kleren zal kruipen. Twee flauwe bochten in het begin.

Strook 4: Warlaing - Brillon (***)

2.400 m

24 km voor de finish

Ook een strook die het vooral van zijn lengte moet hebben. Eén lastige bocht in het begin. De laatste kilometer is netjes heraangelegd en bolt als een autostrade. Ook een oude bekende uit Parijs-Roubaix.

Veel technische bochten in secteur 3: voer voor de veldrijders? 

Veel technische bochten in secteur 3: voer voor de veldrijders? ©  nvh

Strook 3: Tilloy-les-Marchiennes – Sars-et-Rosières (****)

2.400 m

20 km voor de finish

Terecht een viersterrenstrook, ook al bekend uit Parijs-Roubaix. Enkele hele technische bochten en slechte kasseien. Wie nog power over heeft, kan hier het verschil maken. De derde lastige strook van meer dan twee kilometer op amper 12 kilometer afstand: hier moeten slachtoffers vallen.

Strook 2: Bousignies – Millonfosse (***)

1.400 m

13 km voor de finish

Niet bijster lang en niet bijster lastig. Niet helemaal zeker waarom dit drie sterren krijgt, wellicht omdat op het einde van de wedstrijd elke steen pijn doet. Zat in omgekeerde richting wel vaker in Parijs-Roubaix, maar de laatste jaren niet meer.

De Pont Gibus maar dan vanuit de andere richting. Hier is het ergste leed geleden. 

De Pont Gibus maar dan vanuit de andere richting. Hier is het ergste leed geleden. ©  nvh

Strook 1: Hasnon – Wallers (***)

1.600 m

7 km voor de finish

Dit is de strook die ze in Parijs-Roubaix meteen na het Bos van Wallers doen, maar in omgekeerde richting dan. Ook bekend als de Pont Gibus. Vrij lastig in het begin met enkele bochten, na de brug is het rechtdoor knallen. Hierna sta je in amper 5 kilometer aan het Bos van Wallers, waar de finish ligt (net vóór de kasseien, welteverstaan).

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten