Van modder tot haarspeldbochten: alles wat u moet weten over de elf kasseistroken in gevreesde vijfde etappe
Niet te vergelijken met de echte Parijs-Roubaix, maar wel een rit waar het gevaar om elke hoek schuilt en waar het bibberen wordt voor de (vele) niet-specialisten. Zet u schrap voor strook 5 tot 3 met meer dan 7 kilometer kasseien op amper 12 kilometer afstand. Alles wat moet weten over de kasseien in de gevreesde rit 5 van de Tour 2022.
VOORBESCHOUWING TOUR 2022. RIT 5 (Lille Métropole – Arenberg). Zetten kasseivreters als Van Aert en Van der Poel de Tour op zijn kop?
Volg de vijfde etappe hier LIVE!
Strook 11: Fressain - Villers-au-Tertre (***)
1.400 m
76 km voor de finish
Een makkelijk opwarmertje. De strook is in laatste instantie nog in omgekeerde richting gelegd omdat de snelle aanloop anders te gevaarlijk was. Hierna is het nog 20 km tot de volgende, dus veel te vroeg om iets te proberen. Het is van 1983 geleden dat de renners hier nog eens passeerden.
Strook 10: Eswars – Paillencourt (**)
1.600 m
56k m voor de finish
Qua moeilijkheidsgraad inderdaad niet meer dan die twee sterren waard. Stenen liggen er vlot berijdbaar bij. Wel overwegend bergaf, zodat het wel uitkijken zal zijn als hier een nog quasi volledig peloton naar beneden dendert.
Vervelende stukken op secteur 9, modder en aarde maken de stenen glad. — © nvh
Strook 9: Wasnes-au-Bac – Marcq-en-Ostrevent (***)
1.400 m
50 km voor de finish
Eerste strook die spektakel kan opleveren. Overijverige boeren hebben de voorbije dagen gezorgd dat er veel aarde en modder op de baan ligt. Ook slechte zichtbaarheid in enkele bochten door overhangende struiken.
Strook 8: Emerchicourt – Monchecourt (***)
1.600 m
46 km voor de finish
Een wat saaie rechttoe-rechtaan strook met een verlokkelijk grindpaadje aan de zijkant, waar het risico op lekke banden groot is. In aanloop wel doorlopend vals plat, dus voor wie op strook 9 achterop is geraakt, wordt het harken om weer vooraan te komen.
Strook 7: Auberchicourt – Emerchicourt (***)
1.300 m
43 km voor de finish
Is eigenlijk een spiegelbeeld van strook 8 en volgt amper twee kilometer later in de omgekeerde richting, terug richting de grote baan. Lastige beginfase met veel diepe putten voor wie niet bovenop de rug van de kasseien rijdt.
Van de grote baan draaien de renners links het kleine kasseibaantje in. — © nvh
Strook 6: Abscon (**)
1.500 m
37 km voor de finish
Het meest spectaculaire is de haarspeldbocht linksop om van de grote baan naar een boerenwegeltje de kasseien op te draaien. De stenen zelf stellen niet veel voor.
Strook 5: Erre à Wandignies - Hamage (***)
2.800 m
30 km voor de finish
Hier begint het echte slopingswerk. Een van de twee viersterren-stroken, ook een habitué uit Parijs-Roubaix. Niet zozeer door de lastigheid maar door de lengte – bijna drie kilometer - die in de kleren zal kruipen. Twee flauwe bochten in het begin.
Strook 4: Warlaing - Brillon (***)
2.400 m
24 km voor de finish
Ook een strook die het vooral van zijn lengte moet hebben. Eén lastige bocht in het begin. De laatste kilometer is netjes heraangelegd en bolt als een autostrade. Ook een oude bekende uit Parijs-Roubaix.
Veel technische bochten in secteur 3: voer voor de veldrijders? — © nvh
Strook 3: Tilloy-les-Marchiennes – Sars-et-Rosières (****)
2.400 m
20 km voor de finish
Terecht een viersterrenstrook, ook al bekend uit Parijs-Roubaix. Enkele hele technische bochten en slechte kasseien. Wie nog power over heeft, kan hier het verschil maken. De derde lastige strook van meer dan twee kilometer op amper 12 kilometer afstand: hier moeten slachtoffers vallen.
Strook 2: Bousignies – Millonfosse (***)
1.400 m
13 km voor de finish
Niet bijster lang en niet bijster lastig. Niet helemaal zeker waarom dit drie sterren krijgt, wellicht omdat op het einde van de wedstrijd elke steen pijn doet. Zat in omgekeerde richting wel vaker in Parijs-Roubaix, maar de laatste jaren niet meer.
De Pont Gibus maar dan vanuit de andere richting. Hier is het ergste leed geleden. — © nvh
Strook 1: Hasnon – Wallers (***)
1.600 m
7 km voor de finish
Dit is de strook die ze in Parijs-Roubaix meteen na het Bos van Wallers doen, maar in omgekeerde richting dan. Ook bekend als de Pont Gibus. Vrij lastig in het begin met enkele bochten, na de brug is het rechtdoor knallen. Hierna sta je in amper 5 kilometer aan het Bos van Wallers, waar de finish ligt (net vóór de kasseien, welteverstaan).
Hallo mondmaskers! Tour voert coronaprotocol opnieuw in: “Het bederft het feest, maar je moet eraan wennen”
Komt de beste Wout van Aert straks weer boven? “In de Tour presteerde ik al dingen die mensen voor onmogelijk hielden”
Tourploeg Jumbo-Visma blijft zoals gepland: geen Roglic of Kelderman, Kuss rijdt wel de dubbel, opnieuw met drie Belgen
“Het zit de Belgen niet mee in Europese finales, en dat is heel jammer”
Drama voor Kevin De Bruyne: Rode Duivel moet Champions League-finale opnieuw geblesseerd verlaten
Romelu Lukaku opnieuw kop van jut na verloren Europese finale met Inter: in de weg bij grote kans, ultieme kopbal pijnlijk gemist
Malaise bij Open VLD: niemand weet hoe het verder moet, maar volgende maand moet er reddingsplan op tafel liggen
Antwerp-voorzitter Gheysens reageert op interview Mintjens over Bosuilstadion: “Goed dat we haar standpunt kennen”