‘Zuurstofwijken’ de dupe van besparingen: duizend gezinnen mogen tweede bewonerskaart houden

De LEZ wordt niet uitgebreid, en ook de ‘zuurstofwijken’ komen er niet. 

De LEZ wordt niet uitgebreid, en ook de ‘zuurstofwijken’ komen er niet. ©  fvv

Gent -

De tweede bewonerskaart die in vijf Gentse wijken zou verdwijnen, blijft nu toch. Een duizendtal gezinnen mag ook de komende jaren een tweede auto op straat zetten voor 250 euro per jaar. Dat is een van de gevolgen van de besparingsoefening bij Stad Gent.

Max Dedulle

Zo’n 44.000 Gentse gezinnen hebben een gratis parkeerkaart voor hun auto. Daarbovenop hebben 3.000 gezinnen een kaart voor een tweede wagen. Die kost 250 euro per jaar. Vorige zomer werd afgesproken om die tweede bewonerskaart tegen 2024 af te schaffen in de Dampoortwijk, Oud-Gentbrugge en Ledeberg, de Bloemekenswijk en Muide-Meulestede-Afrikalaan.

Dat had betekend dat 933 gezinnen in deze vijf ‘zuurstofwijken’ op zoek moesten naar een andere oplossing voor hun tweede wagen. Het was destijds een van de voorwaarden van Groen om de lage-emissiezone niet uit te breiden. “De tweede auto is doorgaans de meest vervuilende”, zei milieuschepen Tine Heyse (Groen) toen. “De maatregel creëert meer ademruimte en meer ruimte in deze vijf dichtbevolkte wijken.”

In ruil daarvoor zouden in die ‘zuurstofwijken’ extra maatregelen komen voor duurzame mobiliteit, zoals hubs voor deelauto’s. De centen daarvoor zouden komen uit een luchtkwaliteitsfonds van 4,5 miljoen euro.

Besparing

Maar zover komt het dus niet. De tweede bewonerskaart blijft overal in Gent bestaan, dus ook in de vijf wijken. Ook de komende jaren kunnen bewoners daar voor 250 euro per jaar hun auto parkeren. Aan de prijs verandert niets.

De beslissing maakt deel uit van de besparingsoefening bij Stad Gent. De 4,5 miljoen euro van het fonds wordt teruggeschroefd tot 3 miljoen. Het plan voor de deelautohubs is afgevoerd.

Wat blijft dan wel overeind van de zuurstofplannen? Kwetsbare gezinnen uit heel Gent kunnen nog steeds een premie krijgen wanneer ze hun verouderde wagen laten slopen. Daarbovenop stijgen de subsidies voor milieuvriendelijke mobiliteit. Dat bevestigde burgemeester Mathias De Clercq (Open VLD) maandag tijdens de budgetcommissie van de gemeenteraad.

Ook de eigen vloot van de Stad Gent wordt in versneld tempo groener gemaakt. Dat is hoognodig: vorig jaar reden nog bijna 300 dieselwagens rond met het logo van Stad Gent.

LEES OOK.Hogere belastingen en minder personeel: zo wil Gent het gat in de stadskas dichtrijden

Lees ook

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Meer nieuws uit Gent