VOORBESCHOUWING GP HONGARIJE 2022. Komt er net zoals vorig jaar enorme verrassing op circuit waar de voorlopig allerlaatste Belgische zege geboekt werd?

 ©  Pool via REUTERS

De zomerstop is dichtbij voor het Formule 1-personeel. Er is nog één race te gaan voor de vakantie, en de koningsklasse van de autosport strijkt daarvoor traditiegetrouw neer in Hongarije. Een plek die vorig jaar nog een totaal onverwachte winnaar opleverde en waar ruim drie decennia geleden voor de (voorlopig) laatste keer een Belg een Formule 1-race won.

Sam Varewyck

Volg alle Formule 1-sessies hier LIVE!

Over de locatie

De Grote Prijs van Hongarije wordt gereden op de Hungaroring in Mogyorod, een dorp dat een kleine twintig kilometer van hoofdstad Boedapest verwijderd is. Dat maakt het voor Formule 1-liefhebbers een interessante locatie om te bezoeken. De race is er ook één met historische waarde, want in 1986 was de Hongaarse GP de allereerste die achter het zogenaamde IJzeren Gordijn gereden werd. Sindsdien is de race elk jaar doorgegaan, zelfs in tijden van corona.

De Hungaroring is een atypische baan. Het circuit is zeer bochtig en heeft geen al te lange rechte lijnen, waardoor inhalen hier een grote uitdaging vormt vergeleken met veel andere circuits. Dat betekent echter niet dat er nooit actie te beleven valt: vorig jaar vochten Lewis Hamilton en Fernando Alonso op de Hungaroring waarschijnlijk het allermooiste duel van het hele seizoen uit.

De eerste bocht is met voorsprong de makkelijkste plaats om een concurrent in te halen, aangezien die na het langste rechte stuk komt waar ook DRS gebruikt mag worden. Meteen daarna volgt echter een korter recht stuk naar bocht twee, waar ook regelmatig actie te beleven valt: DRS mag daar ook gebruikt worden. En in de aanloop bergop naar bocht vier durven rijders ook wel eens zij aan zij te gaan. (Lees verder onder de foto)

In 2020 (foto) en 2021 kregen we telkens een natte start in Hongarije. En er is een kans dat het dit jaar opnieuw prijs zal zijn. ©  EPA-EFE

De weersvoorspelling

De GP van Hongarije staat doorgaans bekend als een zeer hete en droge race, maar de voorbije jaren is het weekend vaak getroffen door regen. En ook deze keer ontsnapt de Hungaroring er niet aan: volgens de huidige weerberichten krijgen we een doornatte zaterdag en ook zondagvoormiddag is er kans op buien. Mogelijk krijgen we dus gelijkaardige taferelen als bij de vorige twee races, toen er op intermediatebanden gestart moest worden.

Het Formule 1-programma (Belgische tijd)

Vrijdag 29 juli

14-15u: eerste vrije training

17-18u: tweede vrije training

Zaterdag 30 juli

13-14u: derde vrije training

16u: kwalificatie

Zondag 31 juli

15u: race

Het Formule 2-programma met Belg Amaury Cordeel (Belgische tijd)

Vrijdag 29 juli

10u40: vrije training

18u30: kwalificatie

Zaterdag 30 juli

18u: sprintrace

Zondag 31 juli

11u35: hoofdrace

(Lees verder onder de foto)

Lewis Hamilton kan dit weekend een zoveelste record pakken: als hij zondag als eerste finisht, is hij de allereerste rijder ooit die erin slaagt om dezelfde Grote Prijs negen keer te winnen. ©  ISOPIX

Onze prognose

Onze watcher Gert Vermersch en verslaggever Sam Varewyck geven voor elke Grote Prijs hun prognose. Gert mikt op een complete verrassing en voorspelt dat Lewis Hamilton voor de negende keer de GP van Hongarije zal winnen: dat zou een historische prestatie zijn, want geen enkele rijder heeft ooit negen keer dezelfde race gewonnen. Met Fernando Alonso heeft hij nog een verrassende podiumganger in petto. Sam voorspelt dan weer dat Ferrari keihard zal terugslaan na de malaise in Frankrijk, maar ziet ook Hamilton een podium pakken.

Gert Vermersch:

1) Lewis Hamilton (Mercedes)

2) Fernando Alonso (Alpine)

3) Carlos Sainz Jr (Ferrari)

Sam Varewyck:

1) Charles Leclerc (Ferrari)

2) Carlos Sainz Jr. (Ferrari)

3) Lewis Hamilton (Mercedes)

Zo liep het vorige keer

De Grote Prijs van Hongarije van vorig jaar kan je wellicht het beste omschrijven als knettergek. Tijdens een natte start ging het al meteen serieus mis. Valtteri Bottas verremde zich en ramde de achterkant van Lando Norris, waarna het duo de twee Red Bulls van Max Verstappen en Sergio Pérez mee van de baan nam. Achter hen maakte Lance Stroll dezelfde fout als Bottas, waardoor de jonge Canadees Charles Leclerc torpedeerde en ook Daniel Ricciardo meegesleurd werd in de malaise.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Het resultaat na één ronde: rode vlag, vijf rijders uitgeschakeld, en Verstappen en Ricciardo die met zwaar beschadigde wagens de herstart moesten nemen. Bij die herstart volgde een bizarre ontwikkeling: Lewis Hamilton nam op intermediate-banden als enige zijn plek in op de grid, terwijl alle andere piloten de pits binnenkwamen voor droogweerbanden. De vijf rode lichten gingen zo alleen voor Hamilton aan, de rest kwam de pitstraat uit toen de Brit gepasseerd was.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hamilton en Mercedes wisten toen al dat ze compleet de mist in waren gegaan: de zevenvoudig wereldkampioen kwam aan het eind van de ronde de pits in om droogweerbanden te halen en zette als allerlaatste de achtervolging in. En zo kon het gebeuren dat een volstrekt onverwachte naam won. Esteban Ocon kreeg de leiding in handen en pakte in de Alpine zijn allereerste overwinning. En dat nadat hij de hele race lang een jagende Sebastian Vettel had afgehouden.

Hamilton zag zijn inhaalrace op de derde plek eindigen na een fenomenaal duel met Fernando Alonso in de slotrondes. Al werd dat later nog een tweede plek toen Vettel gediskwalificeerd werd: de Duitser had te weinig brandstof over in zijn Aston Martin, waardoor er na de race geen verplicht staal kon afgenomen worden. Max Verstappen eindigde met zijn gehavende Red Bull als negende.

Leuk om te weten

De voorlopig allerlaatste Belgische Formule 1-zege werd behaald op de Hungaroring. Daarvoor moeten we intussen al 32 jaar terug in de tijd: Thierry Boutsen pakte er in 1990 zijn derde en laatste overwinning. De manier waarop is er bovendien eentje om fier op te zijn: Boutsen scoorde op zaterdag de enige pole position van zijn carrière en won een dag later de race nadat hij niemand minder dan Ayrton Senna had weten af te houden.

Thierry Boutsen - hier gefotografeerd tijdens één van zijn eerdere zeges, in Canada - boekte in 1990 in Hongarije de voorlopig allerlaatste Belgische F1-zege. ©  Sutton

Aangeboden door onze partners