Omzet moederbedrijf Facebook daalt voor het eerst

Meta-baas Mark Zuckerberg. ©  AP

“Nog maar” 28,8 miljard dollar omzet in de voorbije drie maanden. 1 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Het is voor het eerst dat Meta, de nieuwe naam van het moederbedrijf van Facebook, Whatsapp en Instagram, zijn omzet ziet dalen.

Bron: Reuters, Belga

Het aandeel van Meta daalde als reactie sterker dan de omzet: het was 5 procent minder waard dan bij de opening van de beurzen. Meta voorspelt dat de inkomsten ook het derde kwartaal wat lager zullen liggen dan vorig jaar. Het is voor het eerst sinds de beursgang van Facebook dat de omzet verlaagt.

Meta haalt vooral inkomsten uit gepersonaliseerde advertenties die het aan gebruikers laat zien op Facebook en Instagram. Die omzet strandde op 28,8 miljard dollar (28,2 miljard euro), tegenover 29,1 miljard dollar in dezelfde periode een jaar eerder.

Volgens analisten had Meta de voorbije maanden zware concurrentie te verduren van TikTok en Amazon op de advertentiemarkt. Ook de verstrengde privacyregels op iPhones veroorzaakten dalende inkomsten. Volgens Meta is de omzetdaling te verklaren door de afzwakkende economie, waardoor adverteerders meer op hun uitgaven letten.

Fors lagere winst

De kosten gingen tegelijkertijd met 22 procent omhoog tot 20,5 miljard dollar, onder meer doordat het personeelsbestand met haast een derde groeide. Om kosten te besparen gaat Facebook minder mensen aannemen.

De nettowinst kwam uit op 6,7 miljard dollar. Dat was een jaar eerder nog 10,4 miljard dollar.

Meer gebruikers

Het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg zowel voor Facebook als voor Instagram, wat betekent dat er wel meer mensen aan de advertenties werden blootgesteld. Topman Mark Zuckerberg verklaarde dat Reels, de korte filmpjes waarmee met name Instagram de strijd met TikTok aangaat, op veel clicks kunnen rekenen.

(rtr,kba, adb)

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten