WhatsApp lanceert drie nieuwe functies, waaronder groepen verlaten zonder dat iemand het merkt

Berichtendienst WhatsApp voert binnenkort enkele nieuwe functies in. Gebruikers kunnen dan chatgroepen verlaten zonder dat anderen dat zien en berichten langer verwijderen. Je kan ook aangeven wie al dan niet kan nakijken of je op dat ogenblik online bent en contacten kunnen niet langer een screenshot of opname maken van eenmalige berichten die zichzelf verwijderen. Wanneer de aanpassingen precies worden uitgerold, maakt het onderdeel van Facebook-moeder Meta nog niet bekend.

wverBron: Sky News

De nieuwe functies zijn een reactie van WhatApp op beschuldigingen over de gebrekkige privacy van de Amerikaanse chatdienst. WhatsApp, en bij uitbreiding eigenaar Meta, liggen al langer onder vuur over hun (gebrek aan) beleid om de persoonlijke levenssfeer van gebruikers te af te schermen.

Op dit ogenblik krijgen alle groepsleden een melding wanneer een lid de groep verlaat. De berichtendienst laat weten dat enkel beheerders voortaan verwittigd worden wanneer iemand zich uitschrijft.

Gebruikers kunnen nu ook nog zien wanneer een contact online is en de app geopend heeft. Na de uitrol van de nieuwe functies zullen mensen kunnen aangeven om hun status al dan niet te delen met bepaalde contacten. Eerder was het al mogelijk om leesbewijzen uit te schakelen, zodat contacten niet kunnen zien of je een bericht hebt gezien.

Berichten langer verwijderen

Je krijgt bovendien meer tijd om een bericht te verwijderen. Dit kan nu ongeveer tot een uur na het plaatsen van de boodschap, maar een bericht weghalen is in de toekomst mogelijk tot meer dan twee dagen nadien.

De berichtendienst had eveneens al een waarschuwing uitgestuurd over eenmalige berichten die zichzelf verwijderen. Meta had ontdekt dat ontvangers nog wel snel een screenshot of opname konden maken. Dat zal niet langer mogelijk zijn.

Volgens topman Mark Zuckerberg moeten de aanpassingen ervoor zorgen dat berichten “even veilig zijn als een gewoon gesprek tussen twee mensen”. De nieuwe functies worden gelanceerd met een wereldwijde advertentiecampagne die in het Verenigd Koninkrijk en India van start zou gaan.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten