Bedrijf dat accenten en de wereld “witter laat klinken” zegt niet racistisch te zijn, maar “medewerkers net te helpen tegen racisme”

 ©  Shutterstock

De Amerikaanse start-up Sanas, die een technologie heeft ontwikkeld om accenten van callcentermedewerkers weg te werken en ervan beschuldigd wordt de wereld “witter te laten klinken”, zegt dat de beweringen niet kloppen en het net discriminatie wil tegengaan.

Laurence TorckBron: BBC, THE GUARDIAN

Op de website van Sanas worden bezoekers uitgenodigd om “magie te horen”. Je krijgt dan een opname te horen van iemand met een accent – ogenschijnlijk uit Zuid-Azië – die een script voorleest van een callcenter. Je kan dan op een knopje drukken om de technologie van Sanas aan te zetten, waardoor het accent plots verdwijnt en ingeruild wordt voor een Amerikaans accent. Het doel volgens Sanas: de barrière die er kan zijn door accenten wegwerken.

Heel wat critici noemen het een stap in de verkeerde richting en geven aan dat taaldiversiteit gevierd moet worden. Zo beschuldigt nieuwssite SFGATE Sanas ervan callcentermedewerkers, van wie velen afkomstig zijn van de zuidelijkere landen van de wereld, “wit te laten klinken”.

LEES OOK. Na ophef in Duitsland wordt ook Nederlandse vertaling van Winnetou-boeken geschrapt: wat is er mis? (+)

Discriminatie

Sharath Keshava Narayana, een mede-oprichter van Sanas, verwerpt echter deze beweringen en vertelde in het BBC-programma Tech Tent dat alle vier de oprichters zelf immigranten zijn en dat dat ook het geval is voor 90 procent van de werknemers van het bedrijf. De tool is volgens Narayana zelfs deels geïnspireerd op de ervaringen van een goede vriend van een van de oprichters, die zelf gediscrimineerd werd vanwege zijn accent.

“Zou de wereld een betere plek moeten zijn? Ja. Moet de wereld meer diversiteit en accenten accepteren? Ja”, zei Narayana toen hij de vraag kreeg of dit net niet het racisme in de hand werkt. “Maar callcenters bestaan al 45 jaar en elke dag wordt een medewerker bij elk gesprek gediscrimineerd.”

Volgens Ashleigh Ainsley van de organisatie Color in Tech, die inzet op meer kleur en diversiteit binnen de wereld van de technologie, moet er eerder tolerantie worden opgebouwd dan de mensen te veranderen. “Het probleem ligt bij de mensen die het aanvaardbaar vinden om misbruik te maken van die medewerkers en niet bij de mensen met het accent. Moeten we zomaar de huidskleur gaan veranderen van mensen omdat sommige mensen het niet zo leuk vinden, net omdat ze racistisch zijn?”, vraagt hij zich af.

LEES OOK. Waalse student getuigt over n-woord, nazigroet en urine op Pukkelpop: “Als ik wit was, zou dit nooit gebeurd zijn”

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten