Dat wordt smullen van hun inhaalraces: F1-toppers Verstappen en Leclerc starten allebei achteraan in GP van België

Max Verstappen en Charles Leclerc incasseren zoals zich al aankondigde allebei een gridstraf voor de Grand Prix van België, wat betekent dat de nummers één en twee van de WK-stand zondag achteraan starten op Spa-Francorchamps.

Erik van Haren

Beide coureurs wisselen hun hele motor en ook direct de versnellingsbak. Leclerc (Ferrari) krijgt de beschikking over een nieuw, geüpgradede hybride systeem van zijn krachtbron. Voor hem is het al de tweede keer dit jaar dat hij vanuit de achterhoede moest starten, nadat het ook al het geval was in Canada. Teamgenoot Carlos Sainz wisselt zijn krachtbron niet in België.

Verstappen neemt zijn vierde motor van het seizoen in gebruik en krijgt dus ook straf. Bij Red Bull wordt het als een logisch moment gezien om die sanctie te ‘pakken’. Normaliter moet het in België goed mogelijk zijn om in te halen en naar voren te komen. Beide coureurs bouwen nu op motorisch gebied weer een buffer op, al is het goed mogelijk dat er sowieso nóg een keer gewisseld moet worden later dit seizoen.

 ©  ISOPIX

Donderdag waren de voortekenen er al dat Verstappen en Leclerc voor een nieuwe motor zouden kiezen. Vrijdag bevestigen meerdere bronnen dat. De officiële bevestiging van autosportfederatie FIA zal later op vrijdag of zaterdag komen. Dan wordt ook duidelijk of er meer coureurs zijn die hun motor wisselen.

Wegen tussen Alfa Romeo en Sauber scheiden na komend seizoen

De samenwerking tussen de Italiaanse constructeur Alfa Romeo en de Zwitserse renstal Sauber in de Formule 1 wordt na komend seizoen stopgezet, zo werd vrijdag bekendgemaakt in de marge van de Grote Prijs F1 van België, die zondag op het circuit van Spa-Francorchamps gereden wordt.

Alfa Romeo vierde in 2018 zijn retour in de F1 als titelsponsor voor Sauber, na een afwezigheid van 30 jaar in de koningsklasse van de autosport. De motoren worden daarbij geleverd door Ferrari. Veel successen heeft die samenwerking echter nog niet opgeleverd. De toekomst van Alfa Romeo in de F1 is dan ook nog onduidelijk.

Eerder op vrijdag kondigde Audi zijn intrede in 2026 in de Formule 1 aan en de verwachting is dat er voor het einde van het jaar een samenwerking met Sauber zal worden aangekondigd.

Vanaf 2026 worden de F1-hybridemotoren enkel nog aangedreven door duurzame brandstof. De verbrandingsmotor mag daarbij nog slechts de helft van het vereiste vermogen leveren, de rest is voor de elektrische motor. “Met die nieuwe regelgeving in het achterhoofd, is dit voor ons het ideale moment om in de F1 aan de slag te gaan”, vertelde Audi-CEO Markus Duesmann in Spa. “Zowel de F1 als Audi streeft duidelijke duurzaamheidsdoelen na.”

Ook zusterbedrijf Porsche, eveneens een onderdeel van de Volkswagen-groep, heeft plannen om de F1-wereld te bestormen. Zij zouden azen op een samenwerking met het Red Bull van regerend wereldkampioen en huidig WK-leider Max Verstappen. Zij racen momenteel nog met door Honda ontwikkelde motoren.

In tegenstelling tot Audi heeft Porsche wel een verleden in de Formule 1. Hun beste resultaten lieten ze in de jaren tachtig noteren, als motorenleverancier van McLaren. Sinds begin jaren negentig zijn ze niet meer in de F1 actief.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten