Staal uit de Gentse haven gaat voortaan per boot naar West-Vlaamse klant: “Dit houdt 53 vrachtwagens per schip van onze wegen”

De rollen staal gaan voortaan met de boot in plaats van de vrachtwagen. ©  IF

Gent -

Enorme rollen staal van ArcelorMittal worden voortaan via de binnenscheepvaart vervoerd naar het West-Vlaamse bedrijf Stow, dat stellingen produceert. Zo moeten er honderden vrachtwagens minder de weg op vanuit de Gentse haven.

Fien Lakiere

Elk jaar heeft het West-Vlaamse Stow zo’n 160.000 ton staal nodig voor het produceren van stellingen en opslagsystemen. Dat staal wordt gemaakt bij ArcelorMittal in de Gentse haven en komt in enorme ‘coils’ van 25 ton aan in het bedrijf.

Tot voor kort moesten daarvoor honderden vrachtwagens af- en aanrijden, maar daar is nu een oplossing voor. “We maakten een analyse van de verschillende logistieke opties”, zegt Chris Danckaerts van de Vlaamse Waterweg. “Hieruit bleek dat scheepsleveringen tot Zwevegem in combinatie met een tussenstockage en een last mile per vrachtwagen naar Spiere-Helkijn een volwaardig en duurzaam alternatief voor wegvervoer is.”

Op deze manier verbruikt het transport tot vier keer minder CO2. “Met de overstap naar de binnenvaart kan Stow met elke belevering via de waterweg gemiddeld 53 vrachtwagens per schip van onze wegen houden”, zegt Vlaams minister Lydia Peeters (N-VA). “Ik ben ervan overtuigd dat hun voorbeeld inspirerend kan werken voor andere bedrijven.”

Voor deze levering zouden 53 vrachtwagens nodig zijn. ©  IF

Lees ook

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Meer nieuws uit Gent