Cambio-wagens maken in Antwerpen tien voetbalvelden aan parkeerruimte vrij
Eén Cambio-wagen haalt 13 wagens van de baan. — © BELGA
Met de 284 deelwagens van Cambio in Antwerpen worden 3.692 wagens van de baan gehaald. Dat komt overeen met tien voetbalvelden aan parkeerruimte. Vier op de vijf Cambio-gebruikers beschikt niet over een eigen wagen en geeft aan van ook minder met de wagen te rijden.
Deze cijfers komen uit de gebruikersbevraging van het autodeelbedrijf Cambio. Meer dan 10.000 Cambio-gebruikers gaven hun mening, onder wie zo’n 5.000 Vlaamse en 1.480 Antwerpse gebruikers. Het bedrijf begon in 2006 in Antwerpen met enkele tientallen gebruikers, maar is ondertussen actief in zestig Vlaamse steden en gemeenten. Ongeveer 30.825 Vlamingen doen een beroep op het autodeelsysteem. In Antwerpen zijn dat er 6.515 of 21%. Cambio ziet een jaarlijkse groei van 20% in het aantal leden.
Uit de bevraging is volgens Cambio de impact op de Antwerpse mobiliteit duidelijk af te lezen. Vier op de vijf gezinnen die aangesloten zijn bij Cambio heeft geen eigen wagen.
“Eén Cambio-wagen vervangt tot dertien private wagens”, zegt Cambio-directeur Geert Gisquière. “In Antwerpen halen we zo 3.692 wagens van de baan. Dat komt neer op tien voetbalvelden aan parkeerruimte die wordt vrijgemaakt. Voor heel Vlaanderen zijn dat met onze vloot 38 voetbalvelden.”
Fietsen
Uit de Cambio-bevraging blijkt dat mensen ook minder de wagen gebruiken. Zo gaf 43 procent aan veel minder met de wagen te rijden dan vroeger. Hoe verplaatsen zij zich dan wel? 33% zegt vaker de fiets te nemen, 28* stapt meer en 25% springt meer op de tram, de bus en de trein. Ook de combinatie van trein en Cambio is een optie voor veel gebruikers van dit deelwagensysteem.
Volgens Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) past Cambio perfect in het beleid. “Cambio-gebruikers combineren bewust verschillende duurzame vervoersmiddelen”, zegt de schepen; “Op die manier dragen ze bij aan de modal shift. Deze samenwerking is een win-win.”
Groeien
Volgens Cambio-directeur Gisquière is er zeker nog ruimte om verder te groeien. Dat hangt wel af van enkele externe factoren. Als het bezit van een eigen wagen duurder wordt, zullen meer mensen overwegen om de stap te zetten naar een deelwagen. Ook de beschikbaarheid van vaste Cambio-standplaatsen en wagens in de buurt spelen een rol.
“We stonden op het punt van een uitbreiding met 160 wagens in Vlaanderen”, zegt Gisquière. “Alleen zijn er leveringsproblemen. Eerst door onder meer corona en later door de oorlog in Oekraïne. Met als gevolg dat van de 160 wagens er slechts 20 zijn geleverd. We hopen natuurlijk dat een en ander zich snel normaliseert.”
Cambio in Antwerpen:
21% van de Cambio-gebruikers in Vlaanderen woont in Antwerpen
284 Cambio-wagens in Antwerpen
6.515 Antwerpse Cambio-gebruikers
66% is singel of koppel zonder kinderen. 34% gezin met inwonende kinderen
4 op de 5 heeft geen eigen wagen meer
Einde van een tijdperk voor KAA Gent: VDK Bank stopt na 35 jaar als hoofdsponsor
Man die Mark van Bommel probeerde te overvallen “wilde contract bij Antwerp afdwingen”
Ze maakte nog beklijvende documentaire over haar ziekte, maar nu is Anne-Sophie (19) overleden: “Het is vreselijk je kind te moeten afgeven”
Nieuwe borden moeten seksende koppels weren uit Zeeuwse duinen: “We krijgen twintig tot dertig klachten per jaar”
Ronde van Zwitserland (voorlopig) zonder Remco Evenepoel, ook Baloise Belgium Tour ziet wereldkampioen niet opduiken