Reizigers die vlucht geannuleerd zagen door Lufthansa-staking hebben recht op andere vlucht of geld terug én schadevergoeding

 ©  AFP

Reizigers die hun vlucht geannuleerd zagen door de staking bij Lufthansa, hebben recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling én op een schadevergoeding van 250, 400 of 600 euro, afhankelijk van de afstand. Dat zegt staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker. Deze staking kan volgens haar immers niet als overmacht worden beschouwd.

gjsBron: BELGA

De piloten van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa hebben vrijdag voor 24 uur het werk neergelegd. Ongeveer 130.000 passagiers worden getroffen door meer dan 800 geannuleerde vluchten. Ook vanuit Brussels Airport zijn acht vluchten geschrapt. De actie kwam er nadat de piloten een nieuw loonvoorstel van de directie hadden afgewezen.

In een reactie laat staatssecretaris De Bleeker weten dat er verschillende mogelijkheden zijn voor de gedupeerde passagiers. Wie een pakketreis boekte met daarin een geannuleerde vlucht, wendt zich best tot de organisator van die pakketreis, doorgaans het reiskantoor. Dat zal een gelijkwaardig alternatief aanbieden of een alternatief met bijhorende prijsvermindering. Je kan ook de reis gratis annuleren en volledige terugbetaling krijgen indien de wijzigingen een wezenlijke impact hebben op de geboekte pakketreis. 

Exacte hinder

Voor wie een losstaand vliegticket kocht, hangt het af van de exacte hinder die de persoon ondervindt. Wie met een vertraging van meer dan drie uur op de bestemming aankomt, heeft recht op een schadevergoeding. Als het vertrekuur minstens 5 uur vertraagd wordt of als de vlucht wordt geannuleerd, dan heeft de reiziger recht op een alternatieve vlucht of een terugbetaling, en bovendien op een schadevergoeding. Die bedraagt 250, 400 of 600 euro, afhankelijk van de afstand.

De Bleeker roept reizigers ook op de schadevergoeding effectief te eisen. Volgens de Open VLD-politica zou Lufthansa bij deze staking geen overmacht mogen inroepen. Ze verwijst daarvoor naar een arrest van het Europees Hof van Justitie, waaruit moet blijken dat stakingen door personeel van een luchtvaartmaatschappij naar aanleiding van arbeidsomstandigheden, geen buitengewone omstandigheden zijn.

De staatssecretaris wil het opeisen van schadevergoeding eenvoudiger maken. Daarom werkt ze voort aan haar uniek consumentenloket. Begin 2023 moeten alle consumenten daar terecht kunnen met al hun vragen en meldingen, en dus ook over passagiersrechten.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten