VOORBESCHOUWING GP ITALIË 2022. Formule 1 racet dit weekend op snelste circuit van het jaar: kan Ferrari hun seizoen redden in thuisrace?
Een beeld uit de Grote Prijs van Italië in 2019, toen Charles Leclerc de tifosi een delirium bezorgde door te winnen. Als hij of teammaat Carlos Sainz daar zondag in slaagt, krijgen we ongetwijfeld weer heerlijke taferelen te zien. — © REUTERS
Het Europese Formule 1-seizoen zit er zo goed als op, en dat kan maar één ding betekenen: de rijders zijn in la bella Italia. Op de Autodromo Nazionale di Monza, het snelste circuit van de hele kalender, zullen dit weekend duizenden dolenthousiaste tifosi ‘hun’ Ferrari aanmoedigen. Kan de rode brigade hun totaal ontspoorde seizoen redden met een thuiszege? Wordt Monza gewoon het volgende hoofdstuk in Max Verstappens mars naar zijn tweede wereldtitel? Of krijgen we een enorme verrassing, zoals vorig jaar?
Volg alle Formule 1-sessies hier LIVE!
Over de locatie
Slechts een handvol circuits op de Formule 1-kalender hebben zo’n rijke geschiedenis als dat in Monza, dat net ten noorden van Milaan ligt. De Autodrome Nazionale is zelfs de houder van een bijzonder record: de F1 heeft op geen enkel ander circuit vaker geracet. Sinds de start van het wereldkampioenschap in 1950 was Monza er elk seizoen bij, op ééntje na. In 1980 werd de Grote Prijs van Italië voor de (voorlopig) enige keer in de Formule 1-geschiedenis niet in Monza, maar in Imola gereden.
Monza is steevast het thuis van een enorme rode zee aan fans: de zogenaamde tifosi. Ook dit weekend zullen de Ferrari-supporters weer in grote aantallen aanwezig zijn, vol hoop dat Charles Leclerc of Carlos Sainz Jr. zal winnen. Daar zullen die twee ook op hopen, want voor een Ferrari-rijder bestaat er bijna geen grotere eer dan winnen in Monza. Iets wat Charles Leclerc overigens al van zijn bucketlist heeft afgevinkt, want hij deed dat al in 2019. (Lees verder onder de foto)
Daniel Ricciardo was vorig jaar de verrassende winnaar in Monza. — © AFP
Het circuit van Monza draagt de bijnaam Temple of Speed, en die heeft het zeker niet gestolen. Het circuit bestaat uit slechts 11 bochten en staat vooral bekend omwille van zijn lange rechte stukken (en de Curva Grande, een zeer lange rechterbocht die plankgas wordt genomen). Er zijn echter ook drie tragere chicanes, waar de remzones goede inhaalmogelijkheden bieden.
DRS is in Monza te gebruiken op het rechte stuk van start/finish en het rechte stuk richting de laatste chicane. Er moet wel gezegd worden dat de openklapbare achtervleugel op Monza doorgaans minder voordeel geeft dan op andere circuits. De teams stellen hun auto’s immers af om topsnelheid te maximaliseren, waardoor de voor- en achtervleugel platter liggen en de DRS-flap dus minder ver opent dan gewoonlijk.
De weersvoorspelling
Voor de laatste natte Grote Prijs van Italië moeten we al terug naar 2008, toen Sebastian Vettel voor het kleine Toro Rosso (nu AlphaTauri) één van de meest verrassende zeges in de recente F1-geschiedenis scoorde. Het ziet ernaar uit dat daar ook dit jaar nog geen verandering in zal komen. Volgens de laatste voorspellingen wordt het een droog weekend, met veel zon en aangename temperaturen rond de 25°C.
Het Formule 1-programma (Belgische tijd)
Vrijdag 9 september
14-15u: eerste vrije training
17-18u: tweede vrije training
Zaterdag 10 september
13-14u: derde vrije training
16u: kwalificatie
Zondag 11 september
15u: race
(Lees verder onder de foto)
Ferrari-rijders Carlos Sainz Jr. en Charles Leclerc zullen dit weekend het luidst van iedereen toegejuicht worden. — © REUTERS
Het Formule 2-programma met Belg Amaury Cordeel (Belgische tijd)
Vrijdag 9 september
10u25: vrije training
18u30: kwalificatie
Zaterdag 10 september
18u: sprintrace
Zondag 11 september
10u05: hoofdrace
Onze prognose
Onze watcher Gert Vermersch en verslaggever Sam Varewyck geven voor elke Grote Prijs hun prognose. Deze week geven ze twee zeer uiteenlopende voorspellingen: Gert mikt op een dubbelzege van Ferrari in hun thuisrace, terwijl Sam op zijn beurt voor een dubbelzege van Red Bull én een verrassend podium van Fernando Alonso gaat. Dat belooft.
Gert Vermersch:
1) Charles Leclerc (Ferrari)
2) Carlos Sainz Jr. (Ferrari)
3) Sergio Pérez (Red Bull)
Sam Varewyck:
1) Max Verstappen (Red Bull)
2) Sergio Pérez (Red Bull)
3) Fernando Alonso (Alpine)
(Lees verder onder de foto)
Max Verstappen en Lewis Hamilton reden elkaar vorig jaar uit de race. — © BELGAIMAGE
Zo liep het vorige keer
De Grote Prijs van Italië bracht vorig jaar één van de meest spectaculaire wedstrijden van het seizoen. Dat begon al van bij de start: Daniel Ricciardo, tweede op de grid, kwam zeer goed weg en verschalkte polesitter Max Verstappen. Die kwam enkele bochten verderop ook even in aanraking met zijn grote titelrivaal Lewis Hamilton.
Dat bleek een voorbode van wat later in de race zou komen. Na een zeer trage pitstop moest Verstappen tijd goedmaken. Lewis Hamilton kwam enkele rondes later nieuwe banden halen en bevond zich bij het uitkomen van de pitstraat zij aan zij met de Nederlander. Hamilton maakte de ruimte in de eerste chicane heel klein, Verstappen wilde niet wijken en werd gelanceerd op een zogenaamde sausage kerb. En zo zat de race van beiden erop. Hamilton kwam nog heel goed weg: de halo redde hem die dag van een ernstige hoofdblessure - en wie weet zelfs erger.
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Door de uitvalbeurten van de twee titelrivalen lag de weg helemaal open voor Ricciardo om McLarens eerste zege te pakken sinds de Grote Prijs van Brazilië in november 2012 (!), en zijn eerste sinds die van Monaco in 2018. Lando Norris maakte het oranje feestje helemaal compleet met een tweede plaats. Valtteri Bottas, die in zijn Mercedes door een gridstraf helemaal achterin was gestart, werd knap derde.
Leuk om te weten
Dat Monza de Temple of Speed is, blijkt ook uit de snelheidsrecords die deze baan op zijn naam heeft staan. Lewis Hamiltons pole-rondje in de kwalificaties twee jaar geleden is qua gemiddelde snelheid het allersnelste rondje ooit in de F1: de zevenvoudig wereldkampioen haalde in die ronde een gemiddelde van maar liefst 264,363 kilometer per uur. Voor wie er tijdens de kwalificatie op wil letten: de tijd die de rijders moeten verbeteren om dat record te breken, is een 1.18.887.
Die andere zevenvoudig wereldkampioen, Michael Schumacher, zorgde met zijn overwinning in de Grote Prijs van Italië in 2003 dan weer voor de kortste Formule 1-race ooit waarvan de volledige afstand gereden werd. Schumacher won toen in Monza na een race van slechts 1 uur, 13 minuten en 19 seconden.
Vijf redenen waarom u wél naar de ‘saaie’ race in Monaco moet kijken: geen Red Bull op één (?), mysterieuze upgrades en einde verhaal voor een Nederlander?
Ferrari? Hamilton ontkent contact en verwacht nieuwe Mercedes-deal, Charles Leclerc plaagt F1-icoon: “Hi, Lewis”
VOORBESCHOUWING GP MONACO 2023. De bekendste race van het jaar: komt er een einde aan de Red Bull-hegemonie (en de vloek van Charles Leclerc)?
Yilan (16) beschoten met luchtdrukpistool vanuit wagen, ook andere jonge fietser in arm geraakt: “Wie doet zoiets?”
LIVE. Volg hier het proces rond de moord op Ilse Uyttersprot
Julius Persoone zoekt goedkoper alternatief voor Scholiertjes en Choco Leibniz: “Er verdient hier één fabriek veel geld”
LIVE. Prins Harry getuigt in proces tegen tabloids
Als zelfs code rood niet meer volstaat: zware dagen op komst voor wie aan hooikoorts lijdt