H&M en Decathlon moeten conscious- en ecoclaims schrappen en doneren duizenden euro’s aan goede doelen

Fast fashion merken die met zogenaamd duurzame collecties op de proppen komen: het voelt altijd wat tegenstrijdig. Moeten we hun claims onder het vergrootglas leggen of moeten we net blij zijn dat ook die fashionreuzen het thema duurzaamheid ter sprake brengen? Een vraag die voortaan voor H&M en Decathlon alvast niet meer aan de orde is, want beide merken zullen hun conscious- en ecoclaims schrappen of grondig aanpassen.

Camille Van Puymbroeck & Laurence Torck

Anno 2022 is duurzaamheid belangrijker en trendyer dan ooit tevoren, dus het hoeft niet te verbazen dat ook grote ketens op de kar willen springen. Ecologie verkoopt en daar draait het tenslotte om. Maar hoewel merken als H&M en Decathlon maar al te graag een eco-conscious label aan hun kleding hangen, bleef het voor de kritische consument moeilijk zo niet onmogelijk om die claims te controleren.

LEES OOK:

Duidelijke termen

Dat vond ook de Nederlandse organisatie Autoriteit Consument & Markt (ACM) en dus doken ze in de details. Conclusie? Ondanks de groene benamingen bleef het uiteindelijke duurzaamheidsvoordeel onduidelijk. Zo verwijst de ACM in het rapport naar het feit dat H&M de indruk wekt dat alle katoen die H&M Nederland gebruikt “duurzaam” is. Maar het in werkelijkheid gaat over ontraceerbaar katoen waardoor niet met zekerheid van gezegd kan worden dat het duurzaam is. Nochtans moeten zulke duurzaamheidsclaims volgens het ACM “duidelijk, juist en controleerbaar zijn”.

In overleg met de ACM hebben zowel H&M als Decathlon nu besloten om hun werkwijze aan te passen. “Consumenten die duurzame keuzes willen maken, moeten erop kunnen vertrouwen dat de claims die bedrijven op hun producten of website zetten ook kloppen. We zijn tevreden dat de bedrijven erkennen dat zij duidelijker hadden moeten informeren over de duurzaamheid van hun producten. En dat zij verschillende duurzaamheidsclaims en de onderbouwing daarvan aanpassen. Zij nemen maatregelen om hun klanten in de toekomst beter te informeren”, aldus Cateautje Hijmans van den Bergh van de ACM.

H&M en Decathlon zullen ook beide een schenking doen aan verschillende duurzame goede doelen ter compensatie van hun misleidende terminologie, respectievelijk 400.000 en 500.000 euro.

LEES OOK. Amerikaanse vrouw sleept H&M voor de rechter wegens greenwashing: “Die producten zijn helemaal niet duurzamer” (+)

Greenwashing herkennen

H&M en Decathlon zijn lang niet de enigen die beschuldigd worden van greenwashing, of het groener laten lijken van producten dan ze echt zijn. Maar hoe herken je het? Volgens de FOD Economie is greenwashing onder andere te herkennen aan het gebruik van vage of dubbelzinnige woorden zoals “puur natuur”, “ecologisch” en “goed voor de planeet” die niet duidelijk aangeven wat de producten precies ecologischer maakt.

Als er een milieulabel op staat, kan je best ook even checken of het een officieel logo is. Als er te weinig informatie is over het milieuvoordeel van het product kan het ook om greenwashing gaan. Staat er bijvoorbeeld op een product dat het 100 procent recycleerbaar is, dan moet er duidelijk bij staan over welk deel van het product dat gaat.

Heb je nog twijfels? Er bestaan ook apps die aangeven hoe milieuvriendelijk en ethisch merken zijn. Zo geeft de app Good On You een rating aan merken gebaseerd op hoe goed ze zijn voor werknemers, de planeet en dieren.

Aangeboden door onze partners

Lees ook