Courteney Cox doet iconisch spotje over na veertig jaar: “De menopauze vreet je levend op”

Haar rol als Monica in de serie Friends maakte haar wereldberoemd. Maar 9 jaar eerder haalde Courteney Cox (58) al eens het nieuws. Ze was namelijk de eerste vrouw die op de Amerikaanse televisie het woord ‘maandstonden’ gebruikte, in een reclamespot voor tampons. Bijna veertig jaar na datum maakt ze een remake van het filmpje.

Lien LammensBron: Instagram

Ze was pas 21 toen ze televisiegeschiedenis schreef in de Verenigde Staten. Courteney Cox, toen nog onbekend, dook op in een reclamefilmpje voor tampons en sprak het voor die tijd taboewoord ‘period’ of maandstonden uit. Tot dan werd er enkel naar gerefereerd als ‘de tijd van de maand’, en werd het niet letterlijk benoemd.

LEES OOK:

Na bijna veertig jaar vond Cox het tijd om de reclamespot nog eens van onder het stof te halen. Op Instagram plaatste ze een video waarin ze het originele filmpje scène voor scène naspeelt. Voor de gelegenheid trok ze zelfs een opvallend turnpakje aan, compleet met een paarse legging en – hoe kan het ook anders – beenwarmers.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Het enige verschil? Deze keer heeft de actrice het niet over maandstonden maar wel over de menopauze. Niet alleen omdat het aansluit bij haar leeftijd, maar ook omdat het onderwerp nog steeds in de taboesfeer zit. Dus vergeet het originele “Is jouw leven helemaal veranderd door je maandstonden?”, want het werd vervangen door: “Is jouw leven helemaal veranderd door je menopauze?”

De manier waarop ze de woorden uitspreekt, is vrijwel identiek. “Laat het duidelijk zijn: de menopauze kan je perceptie over ouder worden helemaal veranderen. Ze eet je levend op en het is verschrikkelijk. Als extraatje krijg je er een droge huid en kale plekken bovenop. Onthoud: Er is echt niets goed aan de menopauze.” Geen paniek, het filmpje is duidelijk ironisch bedoeld.

Het internet valt massaal voor de remake van de reclamespot. Het filmpje werd ondertussen al bijna een miljoen keer gelinkt, onder anderen door collega-actrices Drew Barrymore en Julianne Moore.

Aangeboden door onze partners

Lees ook