UZ Gent moet tientallen ouders teleurstellen: “Op enkele minuten kregen we meer dan honderd telefoons”

 ©  MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Gent -

Wie zijn kind bij het UZ Gent wou aanmelden voor een diagnose van een autismespectrumstoornis moest dinsdagochtend stipt om 9 uur inbellen bij het Referentiecentrum Autisme.

Geert Neyt

Net zoals bij het boeken van een concertticket voor een wereldster kon je alleen maar bidden dat je binnen zou geraken en een ticket versieren. Enkele minuten later al waren alle plaatsen al ingenomen.

“Ik weet niet precies hoeveel ouders en kinderen we hebben moeten verwijzen naar onze volgende inbeldag in december”, zegt Jan De Meulenaere, afdelingshoofd van de kinderpschiatrie van UZGent, “maar al na enkele minuten hadden er meer dan honderd mensen gebeld. En we kunnen niet meer dan dertig, veertig kinderen behandelen.”

Aanslepend probleem

Die overrompeling is niet nieuw: bij elke inbeldag worden tientallen ouders en kinderen teleurgesteld. De Meulenaere beseft hoe pijnlijk dat is.

“Ik begrijp ook de verontwaardiging van die mensen die in de kou blijven staan maar een inbeldag is volgens ons nu eenmaal de minst slechte oplossing voor een aanslepend probleem. Het heeft geen zin om die mensen op een wachtlijst te plaatsen, als je weet dat zij nog één of twee jaar geduld zullen moeten uitoefenen voor een test.”

Het probleem stelt zich vooral voor kinderen tussen 6 en 18 jaar. “Afgezien van de coronaperiode, toen de noodvraag werkelijk ontplofte, is het aantal gevallen van kinderen met een geestelijk probleem de laatste jaren eigenlijk gelijk gebleven”, zegt De Meulenaere.

“Maar dat betekent ook dat er al lange tijd een schrijnend tekort is aan budgetten van de Vlaamse overheid om een diagnose van autisme te kunnen stellen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Meer nieuws uit Gent