Net heropend KMSKA vervangt klassieke audiogidsen door app mét gebarentaal

Gent/Antwerpen -

Dankzij een Gentse app hoeven de bezoekers van het compleet vernieuwde Antwerpse Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (KMSKA) niet meer met een audiogids rond te lopen.

Sander Luyten

Meer dan tien jaar is er gewerkt aan het prestigieuze Antwerpse museum. Het resultaat mag worden gezien, met onder meer tien nieuwe zalen. Wie bij al die tentoongestelde meesterwerken een woordje uitleg wil, moet daarvoor geen klassieke audiogids meer gebruiken. Een app installeren op je gsm is voldoende. Die toepassing is ontwikkeld door het Gentse Leap Forward.

LEES OOK. Overschoenen als oplossing voor zwarte strepen in KMSKA? Andere musea doen het al langer: “Niemand maakt er een probleem van en onze vloer is als nieuw”

Al in 2017 klopte het KMSKA aan bij het designbureau uit de Sint-Salvatorstraat. De opdracht was duidelijk: de beleving van bezoekers van alle leeftijden en achtergronden naar een hoger niveau tillen. “Een museumbezoek is voor iedereen anders. Door te peilen naar de verwachtingen van verschillende soorten bezoekers, van kinderen tot mensen in een rolstoel, hebben we voor elke type een optimale beleving bepaald”, zegt Jan Van Lysebettens van Leap Forward. (lees verder onder foto)

 ©  rr

Om andere bezoekers niet te storen, is de uitleg over de kunstwerken alleen te horen wanneer je de smartphone tegen je oor houdt. De app bevat ook teksten, afbeeldingen en video’s over de meesterwerken. En er zijn plannen om via de app poëzie te delen die de beleving van een schilderij nog sterker kan maken.

Gebarentaal

De app is in verschillende talen beschikbaar, inclusief gebarentaal. “Op die manier willen we ook slechthorenden van een meer persoonlijke ervaring laten genieten dan wanneer ze de uitleg zelf moeten aflezen. Via interactie kan je veel sneller en effectiever informatie overbrengen”, legt Jan Van Lysebettens van Leap Forward uit. Uiteraard staat ook het personeel in het museum zelf nog steeds klaar om bezoekers te informeren en met de app op weg te helpen.

Leap Forward bouwde ook de website van het KMSKA, zowel de website die tijdens de verbouwingen online stond als de nieuwe website. “Dankzij Leap Forward is een bezoek aan het KMSKA voor elke bezoeker vanaf vandaag rijker, informatiever en beter toegankelijk. Bovendien hebben we nu de tools om onze bezoekerservaring te blijven evalueren en verbeteren”, zegt Birgit Pluvier, Head of Marketing & Communications van het KMSKA.

INFO: www.leapforward.be en www.kmska.be

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten