Regering probeert spoorstaking te vermijden met open brief, maar vakbonden vinden die onvoldoende

 ©  Kris Van Exel

Er zal tegen midden oktober duidelijkheid zijn over de financiering van het spoor de komende jaren. Dat zeggen premier Alexander De Croo en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet in een brief aan de spoorvakbonden, die woensdag een 24 urenstaking plannen. De brief is niet voldoende om de staking te vermijden, laten de bonden weten.

gjsBron: BELGA

De spoorbonden hadden midden vorige week zelf een brief naar de regering gestuurd naar aanleiding van hun stakingsaanzegging. In die brief herhaalden ze hun pleidooi voor meer middelen en meer personeel voor het spoor. De staking dient om druk uit te oefenen op het begrotingsconclaaf van het kernkabinet, dat vrijdagnamiddag begon.

De Croo en Gilkinet bevestigen aan de vakbonden dat het de bedoeling is tijdens het begrotingsconclaaf de “budgettaire meerjarentrajecten” vast te leggen voor de beheerscontracten met spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel. Het conclaaf moet voor 15 oktober afgerond zijn. 

Meer personeel

Wat de vraag om meer personeel betreft, schuift de regering de eis door naar het sociaal overleg. “De concrete werkomstandigheden en -organisatie lijken ons geen directe bevoegdheid van de regering”, zo schrijven De Croo en Gilkinet. Dat is een zaak voor het overleg tussen de spoordirecties en de vakbonden.

De twee regeringsleden zeggen tot slot te hopen dat de brief voldoende is om “u gerust te stellen wat betreft de bedoelingen van de regering in verband met de toekomst van de twee spoorwegbedrijven en hun medewerkers”. 

Staking niet afgewend

De brief van de regering is niet meer dan een “beleefdheidsantwoord”, zo zegt Koen De Mey van de christelijke vakbond ACV-Transcom. De gevraagde budgettaire garanties staan er niet in, en dus zal de 24 urenstaking bij het spoor hoogstwaarschijnlijk doorgaan.

De vakbonden komen maandagavond in gemeenschappelijk vakbondsfront bijeen om een formeel standpunt in te nemen, maar de ACV’er is alvast allerminst overtuigd. “Er staan geen budgettaire garanties in, en dat was nochtans onze vraag”, aldus De Mey. “Een beleefdheidsantwoord op voorhand is een verkeerd signaal. Ik denk dat we vanavond in gemeenschappelijk vakbondsfront zullen moeten zeggen dat dit onvoldoende is om de staking terug te fluiten”, zo zei de vakbondsman ook op Radio 1.

Als de staking wordt doorgezet, dan start die op 4 oktober om 22 uur. Er is wel een minimale dienstverlening. De spoormedewerkers moeten aangeven of ze zullen werken of niet, en op basis daarvan wordt beslist welke treinen kunnen rijden. Dat zou ten laatste maandagavond duidelijk moeten zijn.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten