‘Spookmotor’ rijdt zonder bestuurder op Antwerpse Ring: “Dit heb ik nog nooit gezien”

Antwerpen/Borgerhout -

Op sociale media circuleren opmerkelijke beelden vanop de Antwerpse Ring. Een bestuurder die richting Nederland reed, filmde hoe een motorfiets zonder bestuurder op de linkerrijstrook bolde. De motorfiets kwam uiteindelijk na bijna anderhalve kilometer tot stilstand tegen de middenberm.

jtp/krs

Aan de opvallende beelden gaat een ongeval ter hoogte van Borgerhout vooraf. Richting Nederland lagen daar enkele buizen op de weg na een eerder incident, waardoor meerdere wagens beschadigd raakten.

“Zes wagens moesten getakeld worden”, zegt woordvoerder Jonathan Pfund van de federale politie. Bij dat incident kwam rond 14.15 uur ook een motorrijder ten val. “De man werd met verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis”, aldus Pfund.

 ©  rr

De motorfiets van de man bolde echter op eigen kracht nog anderhalve kilometer verder. Het rijtuig botste enkele keren tegen de middenberm en kwam uiteindelijk net voor de afrit Antwerpen-Oost tot stilstand. De wegpolitie liet de motorfiets weghalen, waardoor de hinder voor het verkeer richting Nederland uiteindelijk beperkt bleef.

Twee opties

Hoe het kan dat de motor zo lang ‘onbemand’ is blijven rijden, is vooralsnog een raadsel. “Dit heb ik in elk geval nog nooit gezien”, zegt onze motorspecialist Thierry Sarasyn. “Ik zie maar twee opties. Normaal volstaat het even te remmen om de cruise control uit te schakelen; misschien is de man gevallen zonder dat hij de rem heeft kunnen aanraken. Ofwel was er een probleem met de gaskabel: misschien was die geblokkeerd en is de aandrijving blijven openstaan. Maar dit lijkt mij écht wel heel vreemd.”

Ook Simon Meeusen van BMW Motoren Meeusen in Wijnegem denkt aan een gaskabel die is blijven hangen: “Het zou kunnen dat de cruise control ingeschakeld was, maar die kans is eerder klein. Het is vaak erg druk op de Antwerpse Ring, wat niet ideaal is voor het gebruik van een cruise control. Vermoedelijk is de gaskabel blijven hangen na het ongeval en kon de motor daarom verder rijden.”

Zelfrijfunctie?

Op sociale media werd al snel gespeculeerd over een mogelijke zelfrijfunctie met hellingshoeksysteem. “Dat bestaat”, bevestigt Simon Meeusen. “Maar dan alleen in functie van ABS en tractiecontrole. Wanneer je met een motor remt in een bocht, komt deze vanzelf recht. Maar dat wil je niet omdat de hellingshoek mee je richting in de bocht bepaalt. Met zo’n hellingshoeksensor remt je motor gedoseerd zodat je in noodgevallen beter de lijn van de bocht kunt blijven volgen. Hetzelfde geldt voor de tractiecontrole. Wanneer het systeem merkt dat je overhelt, zal de motor de gas zodanig doseren dat je achterwiel niet wegschuift”, klinkt het. “Een motor die zichzelf gecontroleerd rechthoudt, bestaat voorlopig dus nog niet. Al wordt er wel aan gewerkt.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten