DE FOLDERVRETER. Onze man zoekt wekelijks de beste promo’s en ontdekt een rekenfout die frisdrank wel héél goedkoop maakt

Elke week zit je mailbox of brievenbus vol met folders en aanbiedingen. Van supermarkten en alle mogelijke andere ketens. Te veel om het bos nog door de bomen te zien. Het ‘Nieuwsblad’ haalt er voor u wekelijks de strafste promo’s uit.

Chris Snick

Bulktijd bij Albert Heijn. 24 blikjes Coca-Cola of Fanta van 25 cl voor 9,99 euro. Omgerekend is dat 1,67 euro per liter. Online vonden we het niet goedkoper, hinkt de prijs vaak ver achter. En ook bij Lidl raken ze er niet aan, die hebben nochtans ook een actie met Coca-Cola in hun folder, maar daar is het 1,97 euro per liter. Maar in de Carrefour-folder staat er - net niet goed weggestopt - wel een straffere promo. Daar verkopen ze blikjes Fanta van 33 cl met een korting van 30 procent op het tweede pak. Twee pakjes van zes stuks zijn volgens de folder goed voor 5,79 euro in plaats van 8,90 euro. “1,46 euro per liter”, staat er nog bij. Ruim 20 cent onder de prijs van Albert Heijn. Kassa kassa. Kopen die handel? Opgelet. Het lijkt eerder een rekenfoutje van de man/vrouw die de folder samenstelt. Die trok zeventig procent af van de prijs van het tweede pakje in plaats van dertig. Koop je de blikjes, dan zul je op je kasticket een hogere prijs zien verschijnen. Want Carrefour geeft intussen toe dat ze een fout maakten. “We zijn affiches aan het drukken om de fout recht te zetten”, klinkt het.

LEES OOK. Welke kortingen en promoties komen er nu aan? Dit koop je best de komende drie maanden(+)

Rekenfoutje bij Carrefour ©  red

Maar wat nu? Kun je als klant toch de prijs van in de folder eisen? Daar bestaan regels over. En die bepalen dat een onderneming met reclame de consument een aanbod doet. “In principe moet de onderneming het goed verkopen tegen de prijs aangeduid in dat aanbod”, aldus de FOD Economie. Dé prijs van de folder dus. Toch maar Fanta kopen dan in de Carrefour? Wacht, want er is een uitzondering. “Namelijk wanneer de consument had kunnen weten wanneer die prijsaanduiding foutief is”, aldus de FOD Economie. “Een laptop van 1.000 euro die bijvoorbeeld door een tikfout voor 100 euro in een folder staat.” Met een affiche in de winkel weet iedereen natuurlijk ook dat de prijs fout is. En op de site staat de prijs voor online bestellingen alvast ook correct. Enkel wie zin heeft in zowel Fanta als veel discussie, kan die prijs dus nog proberen te eisen.

De evergreen

Tot 64 procent korting bij Kruidvat ©  red

Over naar één van de evergreens van de folders: wasverzachter van Lenor. Er gaat geen week voorbij of die duikt wel ergens op. Deze week is het echt te gek voor woorden. Zowel bij Kruidvat, Delhaize, Spar als Albert Heijn is er een promo op. Alleen is het een kluwen om te zien waar je nu de goedkoopste vindt. Want ze gebruiken niet alleen verschillende startprijzen voor hun producten, maar ook verschillende maten van flessen - van 40 tot 45 wasbeurten - én ook nog eens verschillen promoformules. Bij de ene krijg je 25 procent korting op een tweede fles, bij de andere krijg je twee flessen gratis als je er twee koopt en Kruidvat zegt “64 procent korting”. Ik rekende het voor u uit. Albert Heijn en Kruidvat zijn de goedkoopste met 6 cent per wasbeurt, bij Delhaize is dat 7 cent en bij Spar 10 cent.

De pasta van Soubry staat in reclame in de Colruyt ©  red

Een aanrader voor mensen met een grote voorraadkast die van Soubry-pasta houden. Colruyt en Spar hebben een actie van ‘3+3 gratis’ op alle pasta van dat merk. Colruyt is het goedkoopst. Voor zes pakjes ‘al dente spaghetti fijn’ betaal je 1,77 euro, bij Spar is dat 2,37 euro. Zestig cent verschil dus. Geen klant van de Colruyt? Ik keek al even in de folders van volgende week en zie dat Lidl dan eenzelfde actie heeft op Soubry met dezelfde prijs als die van Colruyt.

Twee apps

Nog een tip over de Colruyt. Er wordt vaak gezegd dat prijzen van afhaaldienst Collect&Go niet gelijk zijn aan die van in diezelfde winkel waar je de boodschappen ook zelf uit de rekken haalt. Dat klopt, voor hun strategie met de laagste prijs baseren ze zich bij Collect&Go op webwinkels, voor de prijzen van de fysieke winkels kijken ze wel degelijk naar die van andere supermarkten in de buurt. Daarom is de winkel al eens goedkoper dan Collect&Go. Je kan dat makkelijk checken. Colruyt heeft namelijk twee apps: die voor Collect&Go en MyColruyt voor de fysieke winkel. Selecteer in beide apps dezelfde winkel, geef eenzelfde boodschappenlijstje in én check zo wat het prijsverschil is.

Benieuwd naar de andere folders?

* Aldi

* Bioplanet

Op zoek naar extra tips om geld te besparen?
Lees meer in ons dossier ‘Red je geld’ >
Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten