Zonder extra geld dreigt 400 kilometer spoor te verdwijnen: “Er is tot op het bot bespaard, maar dat bekoop je nadien”
© BELGA
Als minister voor mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) niet voldoende geld uit de brand kan slepen bij de lopende begrotingsgesprekken, dreigt zo’n 400 kilometer passagierslijnen in Vlaanderen te verdwijnen. Dat is de rekensom die ze bij netbeheerder Infrabel maken. “Je kan niet blijven besparen op openbaar vervoer”, zegt ook TreinTramBus.
Voor netbeheerder Infrabel hangt er veel af van de lopende begrotingsgesprekken. Dat beseft ook bevoegd minister Georges Gilkinet. Die liet in aanloop van de gesprekken alvast optekenen: “money-time voor de trein”. Maar in tijden van economische crisis zal het moeilijk zijn om voor de volgende tien jaar zo’n 4 miljard extra los te weken.
Nochtans is dat budget nodig om het uitgestippelde tienjarenplan van de spoorwegen aan te houden. En komt dat budget er niet, dan dreigt er zo’n 400 kilometer aan reizigerslijnen in Vlaanderen te verdwijnen. Ter vergelijking, dat is ongeveer een kwart van de lijnen in Vlaanderen. Vanzelfsprekend gaat het dan niet om de drukke lijnen tussen Antwerpen, Brussel en Gent. Maar wel om de minder drukke lijnen in de periferie. Reizigersorganisatie TreinTramBus huivert bij dergelijke denkoefeningen. “Ik denk niet dat er op dit moment nog een lijn in Vlaanderen ligt die niet gebruikt wordt”, zegt woordvoerder Peter Meukens. “Als er sprake is van 400 kilometer dan is dat bijzonder veel en dan staan we verder van de modal shift dan ooit. Iedereen die naar de files kijkt, kan alleen maar vaststellen dat er geen meter spoor mag verdwijnen.”
De economische lijnen richting de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent lijken wel gespaard. Geen enkele partij wil het risico lopen dat er straks minder goederentreinen op het spoor zitten en meer vrachtwagens op de baan.
Dat er nu extra geld moet bijkomen, is vooral een erfenis uit het verleden, zegt ook TreinTramBus. “De spoorwegen hebben de laatste jaren heel wat inspanningen moeten doen. Er is tot op het bot bespaard. Maar dat bekoop je uiteindelijk nadien. Elke investering die in het verleden niet is gebeurd, dringt zich nu weer op”, zegt Meukens. “Gilkinet geeft wel de indruk dat hij daar bewust mee bezig is en op lange termijn bezig is met het spoor. Dat geeft alleszins vertrouwen.”
Lees ook
Spoormedewerker aangevallen in station van Nijvel
1.000 zwartrijders per dag betrapt, NMBS denkt aan plaatsen van toegangspoortjes
Rampoefening met 700 deelnemers verloopt niet zonder problemen: brandweer geblokkeerd, te weinig politie en… te veel koeken
Openbare diensten houden vrijdag nationale actiedag: meer dan helft bussen rijdt niet uit, bekijk hier waar er nog hinder kan zijn
Video
Hoofdpunten
Zeven jaar na de aanslagen: Veel woorden van pijn en liefde, zelden woorden van haat
Tim (32) vindt dode muis in zak spinazie van Delhaize: “Mijn honger was over”
VROLIJKE VREKKEN. Goedkoop naar een sterrenrestaurant: “Wat haal jij nu boven? En ze aanvaarden dat echt?”
Ruth Beeckmans liet kenmerkende moedervlek verwijderen: “Je werd wat grillig”
LIVE KOERS. Slecht weer en waaieralarm in Brugge-De Panne, nieuwe bergrit voor Remco Evenepoel in Catalonië
Beste van Plus
Gymnast komt tijdens oefening naast trampoline terecht, maar alerte coach kan nog net op tijd een ernstige val voorkomen
Kraanvogel neemt het op tegen hongerige alligator om zijn vijver te verdedigen
Gwyneth Paltrow voor rechter na ernstig skiongeval: “Ze stond recht en skiede weg, terwijl mijn cliënt zwaargewond in de sneeuw lag”
Nieuwe DNA-techniek geeft dode uit Tweede Wereldoorlog na 79 jaar alsnog naam