‘Groene zeeroute’ moet helpen om Gentse haven klimaatneutraler te maken

©  MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Gent -

Tussen de havens van Gent en Göteborg komt een ‘green corridor’. De havens gaan samenwerken om tegen 2025 alternatieve brandstoffen voor schepen te kunnen gebruiken.

Sander Luyten

Een ‘green corridor’ betekent dat een scheepvaartroute tussen twee havens wordt bediend door ‘groen zeevervoer’. De havens van Göteborg en North Sea Port, de fusiehaven van Gent en Zeeland, gaan hun infrastructuur aanpassen en schepen die schonere brandstof gebruiken meer korting geven.

North Sea Port wil tegen 2050 koolstofneutraal zijn. “De green corridor tussen North Sea Port en de Port of Göteborg is een initiatief om dit doel te bereiken”, zegt Daan Schalck, CEO van North Sea Port.

Het scheepvaartverkeer tussen Göteborg en Gent vormt sinds het begin van de jaren  90 het hart van de Scandinavische handel met Centraal-Europa. “Het belang ervan blijft toenemen. Het gaat om grote goederenvolumes die nu een aanzienlijk kleinere klimaatvoetafdruk zullen krijgen”, zegt Elvir Dzanic, CEO van het havenbedrijf van Göteborg.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten