Afvalophaler Ivago vraagt 5 miljoen euro extra voor dienstverlening aan stad Gent in 2023

Archiefbeeld. ©  fvv

Het Oost-Vlaamse afvalbedrijf Ivago vraagt 5 miljoen euro extra aan de stad Gent om volgend jaar zijn dienstverlening uit te voeren. Door de stijgende brandstof- en personeelskosten is het ophalen van huisvuil en de uitbating van recyclageparken en verbrandingsovens erg duur geworden, zegt het bedrijf.

Bron: BELGA

De stad Gent moet het verschil bijpassen, vindt Ivago, een intercommunale met de Oost-Vlaamse buurgemeente Destelbergen. De voorbije jaren is geïnvesteerd in een wagenpark op CNG en vandaag rijdt zowat 60 procent van de 180 ophaalwagens op het dure aardgas.

De brandstofkost is verdubbeld tot bijna 2 miljoen euro en er zijn onvoldoende vuilniskarren om de dienstverlening te volbrengen zonder CNG-wagens. “We zitten vandaag met een – hopelijk tijdelijke – stijging van de operationele kost”, zegt operationeel directeur Alain Neels van Ivago. “En we hopen dat dit de komende jaren zal nivelleren.”

Toch legt Ivago de laatste hand aan een projectie voor 2023 en moet de dotatie – een slordige 50 miljoen euro – omhoog. “We kunnen de nodige 5 miljoen euro onmogelijk zelf betalen”, zegt Neels daarover. “We moeten daarvoor terugvallen op de stad Gent en de gemeente Destelbergen.”

Door de indexering zijn ook vuilnismannen en ander personeel duurder geworden en in de verbrandingsovens is vooral de aankoop van bepaalde chemicaliën erg duur.

Al zijn de verbrandingsovens paradoxaal genoeg ook een bron van extra inkomsten. Ivago oogst elektriciteit en stoom met de warmte die vrijkomt bij het verbrandingsproces. De gestegen elektriciteitsprijs zorgt voor extra inkomsten voor het bedrijf, al compenseert dat lang niet de bijkomende uitgaven.

Bovendien kijkt de directie bezorgd naar de regelgeving die federaal in de steigers staat om een overwinstbelasting in te stellen op energiebedrijven. Indien die ook op intercommunales van toepassing is, gaan de boeken nog dieper in het rood.

Gent wil net besparen

Woensdag is er bij Ivago een Raad van Bestuur die zich over de budgettaire kwestie buigt.

Hoe die begrotingsoefening zal lopen, is maandag niet duidelijk. Gent moet de komende jaren net besparen en kijkt onder meer naar Ivago om te bezuinigen. Het stadsbestuur zegt dat de gestegen kostprijs van brandstoffen en energie bij alle partners van de stad “deel uitmaakt van de lopende budgetbesprekingen 2023”.

In heel Vlaanderen

Ivago beschikt over het grootste CNG-tankstation van België, maar is niet de enige afvalintercommunale die zwaar heeft ingezet op aardgas. De voorbije jaren bestond een brede politieke consensus over een plaats voor de alternatieve brandstof in de energietransitie. Elektrische vrachtwagens zijn nog niet marktrijp en CNG zou milieuvoordelen hebben. Bovendien zou CNG-infrastructuur op termijn omgebouwd kunnen worden voor waterstof.

Intercommunales in heel Vlaanderen hebben de voorbije jaren CNG-voertuigen aangekocht. Niet alleen in Oost-Vlaanderen, met onder meer Ilva (Aalst) en Verko (regio Dendermonde). Ook in Antwerpen rijden dienstvoertuigen op CNG en intercommunales als Igean communiceerden de voorbije jaren over aangekochte voertuigen. In West-Vlaanderen deed Imog dat en in Limburg Bionerga. Ook elders in Vlaanderen stijgen de brandstofkosten voor afvalophaling en zal die factuur uiteindelijk bij de lokale besturen belanden.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten