Ook de rijken grijpen naar goedkope alternatieven: huismerken en discounters profiteren van crisis
Door de hoge prijzen in de supermarkten kopen we steeds meer huismerkproducten en gaan we steeds vaker naar goedkopere supermarkten. Dat blijft uit een bevraging van marktonderzoeksbureau GfK.
De stijgende prijzen zorgen ervoor dat we steeds vaker opzoek gaan naar goedkopere alternatieven in onze dagelijkse boodschappen. Dat blijkt uit een bevraging van het consumentenpanel van marktonderzoeksbureau GfK.
Dat doen we door zowel vaker producten van huismerken in ons winkelkarretje te leggen, als door steeds vaker te gaan winkelen in goedkopere supermarkten. Zo is het marktaandeel van de hardste discounters, Aldi en Lidl, in de eerste negen maanden van dit jaar met ruim vier procent gestegen.
Verwennerij buitenhuis
Opvallend is dat de stijging in de zoektocht naar goedkopere alternatieven in de supermarkt in alle lagen van de bevolking merkbaar is. Ook bij de meest welgestelde gezinnen.
“De discounters en huismerkproducten hebben het de afgelopen jaren door corona moeilijker gehad”, zegt Davy Van Raemdonck, directeur van het consumentenpanel van GfK. “Tijdens corona hebben we duurdere producten in ons supermarktkarretje gelegd. We gingen toen vooral thuis op zoek naar verwennerij, aangezien die buitenhuis niet of amper te vinden. Nu wordt die beweging teruggedraaid.”
“Mensen geven opnieuw meer geld uit buitenhuis, waardoor ze terug meer op de dagelijkse boodschappen gaan letten”, zegt Van Raemdonck. “Reken daarbij de stijgende voeding- en energieprijzen, en het verklaart waarom ook de meest welgestelde gezinnen naar huismerken en discounters grijpen.”
Franse supermarkten
De bevraging van GfK bevestigt ook dat steeds meer Belgen in het buitenland hun dagelijkse inkopen doen. Zo is het aandeel van de buitenlandse supermarkten in het Belgische aankoopgedrag gestegen. “Vooral de Franse supermarkten doen het goed. Dat er bijvoorbeeld in een keten als Auchan koopjes te doen zijn, is ook de Belgen niet ontgaan.”
Het Nieuwsblad gaat elke week zelf op zoek naar de beste en goedkoopste producten van de huismerken. Lees hieronder alle afleveringen:
Lees ook
CD&V wil af van ‘1 plus 1 gratis’, maar niet iedereen is enthousiast: “Geen nieuw idee, en weinig onderbouwing”
Gedaan met ‘1 kopen, 1 gratis’? CD&V wil af van stuntpromo’s in supermarkten
Aldi-filiaal week dicht door verbouwingen: “Winkelen wordt nog eenvoudiger”
“Ik smeek u. Red de Delhaize. Voor een alleenstaande moeder is de Delhaize zoals een bezoek aan de wellness”
Video
Hoofdpunten
Weerman Frank Deboosere (64) over zijn pensioen: “Ik heb een paar interessante voorstellen gekregen”
Overal waar hippe mensen zijn, krioelt het van de labradoodles: waarom zijn ze zo populair?
Ultranationalistisch, moeder van 23 kinderen én gezocht door Den Haag: wie is Maria Lvova-Belova?
Karen Damen dacht lang na over tweede kind: “Maar ik was tot een paar jaar geleden nog aan het bekomen van het eerste”
Comité P vraagt pestdossier op bij Politie Haacht
Beste van Plus
Jongetje (7) stelt mishandelde hond gerust in aandoenlijke video: “Je vorige eigenaar was niet lief, maar hier ben je veilig”
Ex-Miss België Chayenne Van Aarle weer single
Blac Chyna probeert haar extreme plastische chirurgie terug te draaien en doekt OnlyFans-account op nu ze “God gevonden heeft”
Huizen balanceren op rand van afgrond nadat klif afbrokkelt door hevige regenval: “Het was beangstigend”