Vierkant groen doet verkeer vierkant draaien: “Dit is typisch in de eerste dagen, we vragen geduld”

©  fvv

GENT -

Bewoners en bedrijven klagen steen en been over de nieuwe lichtenregeling rond Meulestedebrug. Sinds maandag werkt de drukke brug met ‘vierkant groen’: dat is veiliger, maar ook langer wachten. Véél langer wachten, in sommige gevallen. “We zijn er ons bewust van, maar vragen geduld.”

Bert Staes

Normaal gezien doet haar dochter er 30 à 35 minuten over met De Lijn, van het Sint-Lievenscollege in Gent naar haar thuis in Evergem. Maar maandag was ze maar om 20 uur thuis. “Terwijl ze iets na 17 uur de bus had genomen. Dit is toch niet meer normaal?”, foetert Ellen Vandevelde.

De Evergemse mama is maar een van de velen die klagen over de nieuwe situatie rond Meulestedebrug. Sinds maandag staan de verkeerslichten er ingesteld op ‘vierkant groen’: eerst krijgen de auto’s groen licht, en dan alle fietsers en voetgangers, elk om beurt. Dat vermijdt gevaarlijke situaties. Maar het zorgt ook voor lange wachttijden.

“Het is een fiasco”, zegt Frank Wyffels van houthandel Desindo, op de Wiedauwkaai. ©  fvv

Fiasco

“Het is een fiasco”, zegt Frank Wyffels, de manager van houthandel Desindo, op de Wiedauwkaai. “Ik doe er even lang over van Oudenaarde naar de Savaanstraat, waar ik mijn dochter afzet op school, als van de Savaanstraat naar de Wiedauwkaai.”

De geplaagde Meulestedebrug bezorgt de omwonenden en bedrijven al jaren hoofdpijn, maar deze week loopt het de spuigaten uit. Een uur moeten aanschuiven is niet uitzonderlijk, zowel in de New Orleansstraat, als de Wiedauwkaai, de Kapiteinstraat en de Zeeschipstraat.

Ook voor fietsers en voetgangers is het overigens geduld hebben. Omdat ze hun ‘eigen’ groenfase hebben in de verkeerslichten, moeten ze wachten tot die van de auto’s gepasseerd is. “Maar de fases zijn zo kort dat er nauwelijks een paar auto’s per keer door kunnen”, zegt Wyffels. “Dit is echt niet goed.”

Bij ‘vierkant groen’ krijgen fietsers en voetgangers in alle richtingen tegelijk groen. Zo moeten ze geen auto’s kruisen. ©  fvv

Bijsturen

Er wordt geduld gevraagd, zowel door de beheerder van de brug, als die van de steenwegen. “Het is typisch in de eerste dagen dat er extra drukte is”, zegt Jef Schoenmaekers van Wegen en Verkeer. “We zijn ons bewust van de lange wachttijden en houden ze nauw in de gaten. Als het nodig is, zullen we bijsturen.”

Het principe van ‘vierkant groen’ is nog nieuw. Dat het veiliger is, lijkt evident. Maar het juist afstellen van de verkeerslichten is een moeilijk werkje. Bovendien zijn er ook nieuwe verkeerslichten voor de Meulestedebrug gezet, zodat het verkeer niet op de zwaar verouderde brug stil staat. “We zoeken nog naar het juiste evenwicht”, zegt Lilianne Stinissen van De Vlaamse Waterweg. “Het doel blijft om een veiligere situatie te creëren.”

Gemiddeld 3 minuten extra in Sint-Amandsberg

©  fvv

Ook in Sint-Amandsberg zorgt ‘vierkant groen’ voor uitdagingen. Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) liet het kruispunt van de Grondwetlaan en Hogeweg aanpassen na enkele ernstige aanrijdingen met voetgangers en fietsers. Op drukke momenten zorgt dat voor stevige files. Gemiddeld is er in de spits sprake van een drietal minuten wachttijd, blijkt uit data die Mehmet Sadik Karanfil (Open VLD) opvroeg in de gemeenteraad. Maar dat gemiddeld kan oplopen, bijvoorbeeld op zaterdagmiddag.

“Het kruispunt is veiliger, omdat conflicten niet meer voorkomen. Maar het klopt dat er meer files zijn”, erkent Watteeuw. “Dit was een te verwachten effect als we de veiligheid en de doorstroming van duurzame weggebruikers belangrijker vinden dan die van gemotoriseerd verkeer.” Watteeuw belooft een ‘grondige evaluatie’ nadat de werf aan Dampoort weer open kan.

Lees ook

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Meer nieuws uit Gent