Hij verviervoudigde de winst, maar toch wordt excentrieke Gucci-baas aan de deur gezet
© REUTERS
Het luxe-modemerk Gucci zet zijn excentrieke creatief directeur Alessandro Michele aan de deur. Een grote verrassing, want hij wist de voorbije jaren de winst van Gucci te verviervoudigen. Wat gaan Harry Styles en Jared Leto nu dragen?
“Vandaag eindigt een uitzonderlijke reis van bijna 20 jaar lang”, aldus de 49-jarige Alessandro Michele woensdagavond. De Italiaan, die in 2002 op vraag van Tom Ford voor Gucci kwam werken, was sinds 2015 de creatieve directeur van Gucci. Het beroemde modelabel stond tot voor zijn komst symbool voor sexy en vrouwelijke ontwerpen, verfijnd met ook een vleugje jet-set.
Waarna dus in 2015 de excentrieke Alessandro Michele het plots tot creatief directeur schopte: een man met lange haren en baard, hippiekleren, in combinatie met schijnbaar bijeengeraapte juwelen en armbanden. Er ging een schokgolf door de Gucci-gebouwen.
Michele samen met superster Harry Styles. — © WireImage
Maar de gok van het Franse moederhuis Kering – met aan het hoofd François-Henri Pinault – draaide goed uit. Het langzaam ingeslapen Gucci kwam opnieuw onder stoom te staan, waarbij Alessandro Michele het Italiaanse luxemerk opnieuw aansluiting deed vinden bij een jonger publiek, én ook bij een schatrijk Aziatisch publiek.
Wat het modelabel geen windeieren legde: de jaren erop verviervoudigde de winst. Maar dan kwam corona, eindigde vervolgens corona, trok de modebusiness opnieuw aan, maar bleef Gucci qua zakencijfer ver achter op de rest van het veld.
Volgens het modeblad Women’s Wear Daily had het Gucci-management er daarom de voorbije maanden bij Alessandro Michelle op aangedrongen bij zijn creaties nieuwe, artistieke wegen in te slaan. Zo zou met name de belangrijke Aziatische markt zijn uitgekeken gewest op wat er bij Gucci aan ded rekken hing. Maar die nieuwe ontwerpen zouden het management niet hebben overtuigd.
Ook grote baas Pinault zou hebben aangegeven dat het bij Gucci tijd was voor “verandering.”
Waarom? Omdat de rek eruit was. Na 5 vette jaren probeerde Michelle de groei van het Gucci-label nog verder op te poken via tal van samenwerkingen met restaurants of zelfs het sportmerk Adidas. Wat niet wegnam, volgens de moderecensenten van The New York Times dat zijn nieuwe ideeën en ontwerpen eerder een geeuw opwekten dan ook maar het minste verlangen.
Wat gaan popsterren zoals Harry Styles en Jared Letho nu dragen, vroeg diezelfde New York Times zich woensdag af. Wie Alessandro Michel bij Gucci opvolgt, is nog onduidelijk.
Beste van Plus
Lees ook
Video
Hoofdpunten
Tuberculose weldra weer dodelijkste infectieziekte ter wereld. “Inspanningen van voorbije 14 jaar tenietgedaan”
Huisanalisten Marc Sergeant en Dirk De Wolf voor start van Vlaamse wielerweek: “Wout moet dringend een koers winnen, anders gaat hij nerveus worden”
Jarenlang strafbaar, nu met enthousiasme onthaald: leerkracht of scoutsleider mogen voortaan insulinespuit zetten
Belgische vrouw die op Tenerife uitkering opstrijkt is niet alleen: ook deze ‘werklozen’ sjoemelden erop los
Zeven Rode Duivels zijn zeker van basisplaats, dit is onze verwachte opstelling in eerste wedstrijd onder Domenico Tedesco
Zebra ontsnapt uit zoo en loopt meer dan drie uur door Zuid-Koreaanse hoofdstad
Chris Martin eet maar één maaltijd per dag, omdat hij jaloers is op Bruce Springsteen
Fransman skiet met 255,5 km/u berg af en breekt wereldrecord
Hoffelijke tachtiger maakt plaats voor tegenligger, maar eindigt zelf in gracht