“We riskeren hier elke dag ons leven met onze kinderen”: ouders trekken aan de alarmbel nadat meisjes aangereden worden

“Dat beeld van de aangereden kinderen op straat was de druppel. Nu is het genoeg”, zegt Liesbet Gevaert. ©  IF/FVV

Sint-Amandsberg -

Twee meisjes werden maandag in Sint-Amandsberg aangereden op het zebrapad, toen ze op weg waren naar school. Het ongeval te veel, vinden ouders en buurtorganisaties. Ze vragen onmiddellijke actie om de wijk veiliger te maken. “We hebben vaak het gevoel dat we elke dag ons leven riskeren met onze kinderen.”

Fien Lakiere

LEES OOK. Tienermeisjes naar ziekenhuis afgevoerd nadat ze werden aangereden op het zebrapad

Maandagochtend, rond acht uur in Sint-Amandsberg. Twee tienermeisjes zijn samen te voet onderweg naar school wanneer een autobestuurder hen aanrijdt op een zebrapad, tijdens het oversteken. De meisjes zijn gelukkig niet zwaargewond, maar een foto van het ongeval gaat de wijk rond.

“Het was het zoveelste ongeval in de buurt. Enkele dagen voordien werd nog een fietser aangereden op de Antwerpsesteenweg”, zegt Liesbet Gevaert, voorzitter van het oudercomité van basisschool Sint-Janscollege Visitatie. “Dat beeld van de aangereden kinderen op straat was de druppel voor heel wat ouders en buurtbewoners. Nu is het genoeg.” (lees verder onder foto)

©  Velo-droom

Tien scholen, oudercomités, buurt- en fietsorganisaties trekken daarom samen aan de alarmbel. “We hebben vaak het gevoel dat we elke dag ons leven riskeren met onze kinderen”, zegt Gevaert. “Je voelt je machteloos als weer zoiets gebeurt. We voeren al lang actie, maar we willen dat de situatie eindelijk echt verbetert.”

Open brief

Daarom stuurden de organisaties een gezamenlijke brief naar de Stad Gent en Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD). “We vragen dat er een dialoog komt, om de aanpak van de knelpunten te versnellen. We merken dat kleine voorstellen om het veiliger te maken, op de lange baan geschoven worden.”

Liesbet Gevaert (Oudercomité VBS SJC Visitatie, in het midden), Nadiem Shah (Velo-droom), Claudine Lybaert (Buurtcomité Van Dampoort tot Campo), Bouke Billiet (Gents MilieuFront) en Stefaan Decraene (buurtbewoner). ©  fvv

Deze brief stuurden de ouders uit

Beste minister Peeters,Beste burgemeester De Clercq,Beste schepen Watteeuw

Al verschillende jaren zetten scholen en buurtorganisaties in Sint-Amandsberg (Gent) zich actief in voor een verkeersveilige en leefbare buurt en schoolomgeving. We stellen daarbij drie uitgangspunten voorop: (1) het invoeren en handhaven van zone 30, (2) veilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers, en (3) het ontmoedigen van doorgaand vracht- en sluipverkeer. Het zijn doelstellingen die overigens ook aansluiten bij het recente wijkmobiliteitsplan Sint-Amandsberg (Fase I: Inventarisatie, p. 125). De druk bereden gewestwegen die onze wijk doorkruisen, met verschillende aanrijdingen tot gevolg, zijn een bijzonder pijnpunt.

Het recente ongeval op de Antwerpsesteenweg (21/11/2023) van twee meisjes van 12, aangereden door een personenwagen bij het oversteken op een zebrapad, heeft de wijk ontzettend aangegrepen - des te meer gezien de meisjes, oud-leerlingen van de basisschool SJC Visitatie, tijdens de ochtendspits op weg waren naar hun school Sint-Janscollege Humaniora campus Heiveld. Bewoners hebben het stadsbestuur en de Vlaamse overheid herhaaldelijk gewezen op verschillende knelpunten. Omdat we zien dat een aanpak pas op lange termijn wordt gepland, eisen we een crisisberaad. Het beeld van de kinderen zittend en liggend, bedekt met een zwarte doek op straat, mag zich niet herhalen.

We reiken jullie graag de hand om met spoed in overleg te gaan en samen te werken.

Met vriendelijke groeten,

Liesbet Gevaert en Geert De Neve, oudercomité VBS SJC Visitatie

Directie, VBS SJC Visitatie

Jan Schouppe, ouderraad De Toverberg

Karel De Weerdt, ouderraad Het Tandwiel

Sofie Thoen, Arteveldehogeschool

Sofie Alen en Mieke Nolf, Velo-droom

Yves De Bruyckere, Fietsersbond Gent

Bouke Billiet, Gents MilieuFront

Gie Baguet , Den Boulevard - Land van Waaslaan

Claudine Lybaert, Buurtcomité Van Dampoort tot Campo Santo

In de brief komen drie grote thema’s naar voren. Ten eerste vraagt de buurt een betere naleving van de zone 30, die onlangs nog werd uitgebreid. De signalisatie moet duidelijker en opvallender. Daarnaast moet er meer worden ingezet op snelheidscontroles.

Een tweede probleem is het sluipverkeer door de wijk. “Vanuit de haven en omliggende gemeentes als Oostakker en Destelbergen komt veel verkeer door onze wijk, waaronder ook grote vrachtwagens,” zegt Gevaert. “Dat verkeer moet hier eigenlijk niet zijn, zeker niet in een schoolomgeving.”

Leefbare wijk

Ook de oversteekplaatsen zijn volgens de ondertekenaars een pijnpunt. “Er zijn veel zebrapaden zonder verkeerslichten of verlichting, waar kleine ingrepen al een groot verschil zouden maken”, zegt Gevaert. “Maak er bijvoorbeeld een gevleugeld zebrapad van.”

Onder andere de werken aan de Dampoort en het kruispunt van de Visitatiestraat met de Antwerpsesteenweg kunnen veiliger. “Het hart van onze wijk wordt daar doorkruist door een gewestweg”, zegt Gevaert. “Met wegversmallingen en bloembakken zou al veel meer een straatgevoel kunnen worden gecreëerd. De wijk moet leefbaar zijn.”

Circulatieplan komt er, maar pas in 2024

In de loop van 2024 krijgt Sint-Amandsberg een eigen circulatieplan. “De input van de burgers en data rond knelpunten, statistieken en reistijden van De Lijn zijn verzameld”, zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). “Nu kijken we welke richting we kunnen uitgaan en begin volgend jaar zullen we de mogelijke oplossingen voorstellen aan de wijk. In de tweede helft van 2023 wordt dan het finale scenario uitgewerkt.”

De schepen benadrukt dat er niet gewacht wordt op het mobiliteitsplan om in te grijpen. “De knelpunten pakken we aan, desnoods met tijdelijke maatregelen. Zo installeerden we bijvoorbeeld al vierkant groen op het kruispunt met de Hogeweg.”

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten