Nieuw kwaliteitslabel voor influencers op sociale media
Themabeeld — © Shutterstock
BeCommerce, de Belgische federatie voor de e-commerce, heeft vrijdag een nieuw kwaliteitslabel voor onlineveiligheid gelanceerd, specifiek voor onlinereclame. Influencers zullen moeten voldoen aan de Europese richtlijnen en die van de federale overheidsdienst Economie om het label te krijgen.
Online fraude zit de afgelopen jaren enorm in de lift. Het aantal meldingen van frauduleuze reclame bij de FOD Economie is tussen 2020 en 2021 vervijfvoudigd. Het buitgemaakte bedrag ging maal vier, tot 8,6 miljoen euro.
BeCommerce merkt op dat ‘Black Friday’, een uit de Verenigde Staten overgewaaid koopjesfestijn, ook de dag van de onlinefraude is geworden, met prijzen die vooraf verhoogd worden om achteraf ‘valse kortingen’ te geven of met misleidende reclame. Producten van frauduleuze websites worden ook gepromoot op sociale media zoals TikTok.
Meer veiligheid
BeCommerce en voormalig staatssecretaris voor Consumentenzaken Eva De Bleeker, nu vervangen door Alexia Bertrand, hebben daarom een nieuw keurmerk voor influencers ontwikkeld om de veiligheid van advertenties op sociale netwerken te garanderen. Het zal aangeven of de influencers voldoen aan de wetgeving, vergelijkbaar met het BeCommerce-label voor veilige webwinkels.
Influencers en contentmakers die actief zijn op sociale media zijn ook wettelijk verplicht bepaalde verplichtingen na te leven wanneer ze adverteren. Als een influencer reclame maakt voor een product op zijn socialemedia-account en daar voordeel uit haalt, dan moet hij zich houden aan de bepalingen inzake reclame uit het Wetboek van economisch recht. Volgens de Europese wetgeving (DSA) moeten ze ook passende berichten publiceren die niet misleidend of illegaal zijn.
“Met de uitwerking van dit keurmerk kunnen we de volgende stap zetten in een veilige internetomgeving voor de Belgische consument”, zegt Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce.
Lees ook
Frankrijk bindt de strijd aan met onrealistische schoonheidsidealen op sociale media
“Dit heb je echt niet nodig”: steeds meer de-influencers op TikTok, maar werkt het?
Dierenrechtactivisten protesteren in steakrestaurant van social media-fenomeen ‘Salt Bae’
Eén groep Russische critici snoert Poetin niet de mond: waarom? En wat is hun impact?
Video
Hoofdpunten
Ook Belgische professoren ondertekenden oproep van tech-ondernemers voor pauze in AI-ontwikkeling: “Er is iets aan de gang dat we niet onder controle hebben”
Zeven verdachten van verijdelde aanslagen aangehouden
Na desillusie in Qatar is Duivelsgekte er weer: “Ik heb sommige spelers in één match meer tackles zien uitvoeren dan Witsel in de jongste tien jaar”
Jumbo bevestigt dat het overweegt om met sportsponsoring te stoppen: “Maar we maken ons geen zorgen”
Paus Franciscus moet “enkele dagen” in ziekenhuis blijven met luchtweginfectie
Beste van Plus
Schokkend: motorrijder in de lucht geslingerd nadat roekeloze automobilist voor hem bocht maakte
Werknemer gebruikt drinkwatertank voor duizenden inwoners stiekem als toilet: “Walgelijk”
Nederlands nieuwsprogramma biedt excuses aan voor foto’s van Auschwitz tijdens segment over spoor
Tweede seizoen ‘House of the dragon’ ingekort, maar er is ook goed nieuws voor de fans