Gratis shuttlebus gaat op de schop: “Het was niet langer verantwoord om de bus soms dagen leeg te laten rondrijden”

Het stadsbestuur lanceerde enkele maanden geleden een publiciteitscampagne om het gebruik van de shuttlebus te stimuleren. Dat bleek tevergeefs. ©  pdv

Oudenaarde -

Het stadsbestuur van Oudenaarde heeft beslist om de huidige werking van de gratis shuttlebus stop te zetten. “We kiezen voor alternatieven op maat van de gebruikers, via de dienstverlening van De Lijn en de Minder Mobielen Centrale”, zegt schepen Mathieu Mas (CD&V).

Paul Darragas

De stad lanceerde de gratis shuttlebus in 2012. Dat gebeurde op initiatief van het AZ Oudenaarde, om tijdens de grondige renovatiewerken bezoekers en patiënten van en naar de parking aan het Sociaal Huis te brengen. De shuttlebus reed iedere werkdag tussen 9 en 17 uur en vertrok om de 20 minuten aan het Sociaal Huis. “Vanaf 2018 hebben we beslist om deze werking over te nemen, in samenwerking met de lokale handelaars”, zegt Mas. “Het doel was om het Sociaal Huis bereikbaarder te maken voor senioren en andere klanten van het lokaal dienstencentrum De Vesting.”

“De route hebben we in 2019 uitgebreid met negen stophaltes in en rond het centrum”, zegt schepen van Mobiliteit Peter Simoens (Open VLD). “Aanvankelijk had de shuttlebus zeer veel passagiers, met de marktdag op donderdag als populairste dag. Na een uitrijverbod tijdens de coronaperiode en enkele technische problemen, konden we vorig jaar de werking opnieuw opstarten. Helaas merken we dat veel minder mensen gebruikmaken van de dienst.”

Campagne zonder succes

Het stadsbestuur lanceerde enkele maanden geleden nog een publiciteitscampagne om het gebruik van de bus te stimuleren. “Vandaag moeten we vaststellen dat dit tevergeefs was: de voorbije maanden telde de shuttlebus gemiddeld 1,8 passagiers per dag”, zegt Simoens. “We konden het niet meer verantwoorden om de bus soms dagen zonder passagiers te laten rondrijden. In het kader van duurzaamheid, met onnodige uitstoot van CO2, en een gezond financieel beheer, hebben we de werking stopgezet. Voor de reguliere gebruikers voorzien we uiteraard oplossingen om de bereikbaarheid van het Sociaal Huis te blijven garanderen.”

Belbushalte

Die bezoekers kunnen voortaan gebruikmaken van de dienstverlening van De Lijn of de Minder Mobielen Centrale. “Met De Lijn werken we samen om de bereikbaarheid van het Sociaal Huis verder te versterken. De belbushalte aan het Sociaal Huis wordt op dit moment vaak gebruikt door onze klanten. We zullen dit aanbod dan ook verder onder de aandacht brengen van onze doelgroepen. Verder kan iedereen die vervoersproblemen heeft met het Sociaal Huis contact opnemen via 055-46.06.11 of info@oudenaarde.be. We bekijken samen welk aanbod het beste past bij de klant”, besluit Mas.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten