Moeder en zoon openen winkel met zelfgemaakte cosmetica: “Lokaler geproduceerd dan dit vind je hier niet”

Thomas Kindermans en zijn mama Hilde Nys verkopen zelfgemaakte verzorgingsproducten. ©  fvv

Gent -

Apotheker Hilde Nys (57) en haar zoon Thomas Kindermans (29) verkochten al zelfgemaakte cosmetica van hun merk Ray in de Veldstraat, maar nu hebben ze ook een pop-up in de Koestraat geopend. Hilde Nys maakt nog steeds alle producten zelf in haar kleine laboratorium boven de apotheek.

Lotte Ruysschaert

De apothekeres experimenteert al veel langer met het zelf maken van gezonde verzorgingsproducten, maar drie jaar geleden ging ze pas echt van start met Ray – gestileerd als ray. – samen met haar zoon. Thuis in haar zetel bedenkt ze formules, boven de apotheek in de Veldstraat test ze die uit. Thomas verzorgt de verpakkingen en marketing van de producten. “Ik denk dat er in Gent geen cosmetica bestaat die meer lokaal is dan deze. Meer dan dertig verschillende producten worden hier gewoon in de Veldstraat gemaakt”, zegt Thomas.

Intussen hebben mama en zoon vier werknemers in dienst en hebben ze al meer dan 250 verkooppunten in Vlaanderen. Met Ray maken en verkopen Hilde en Thomas gezonde verzorgingsproducten die gemaakt zijn met ingrediënten van natuurlijke oorsprong. “Maar natuur betekent niet altijd gezond, dus dat test ik uitgebreid uit voor mijn producten. Veel ingrediënten komen in het bloed terecht en ik wil niet dat er mensen zijn die allergieën krijgen door wat ik maak”, vertelt Hilde.

Teststaaltjes

Als ze een product gemaakt heeft, deelt ze in haar apotheek staaltjes uit aan mensen die het product willen testen. “Zo krijg ik feedback. Eigenlijk kan ik de cosmetica maken dankzij onze klanten. Het zijn gezonde producten, maar ik wil vooral ook dat ze werken.” (lees verder onder de foto)

©  fvv

Maar de apotheek is te klein geworden om alle klanten van Ray te bedienen en te adviseren. Daarom besloten moeder en zoon om een pop-up in de Koestraat te openen. De winkel is al zeker open tot eind januari en komt ideaal voor de feestdagen. “Hier hebben we meer tijd voor onze klanten. In de apotheek zijn mensen meer gehaast en kunnen we hen minder adviseren. Hier kunnen we hen met individueel advies de juiste producten aanraden”, zegt Thomas.

Visibiliteit

Moeder en zoon kozen bewust voor de Koestraat, omdat die rustiger is dan de Veldstraat of Langemunt. “Het is een hippe straat met opkomende merken. Dankzij de visibiliteit kunnen mensen zo ook ons merk leren kennen.” Thomas staat in de winkel, want hij wil zelf zien hoe het loopt voor hij dat aan iemand anders overlaat. En zo heeft hij ook eens contact met de eindklant.

Hilde blijft intussen nieuwe producten ontwikkelen. “Als klanten een huidprobleem hebben, wil ik dat oplossen. In de toekomst zou ik dus ook graag individuele problemen oplossen. Momenteel ben ik bezig met de ontwikkeling van een dertigtal nieuwe producten.”

INFO: www.ray.care, Koestraat 18, 9000 Gent. Open van dinsdag tot en met zaterdag van 10 uur tot 18 uur. Ook open op koopzondagen. 29 november is er een openingsreceptie om 18 uur.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten