Vanaf 10 januari geen enkele auto meer over of onder Gentbruggebrug, drie maanden lang

Gentbruggebrug moet drie maanden lang dicht. Helemaal, ook de onderdoorgang. ©  David Van Hecke

GENTBRUGGE / SINT-AMANDSBERG -

Op 10 januari wordt Gentbruggebrug helemaal afgesloten voor auto’s, bussen en zwaar verkeer. Tot begin april zal geen enkele auto meer over of onder de brug kunnen rijden. Het gaat om een tijdelijke situatie, maar helemaal hetzelfde zal de omgeving van Gentbruggebrug nooit meer zijn.

Bert Staes

LEES OOK. Circulatieplan voor Gentbruggebrug is klaar en heeft nu ook een startdatum, vroeger dan verwacht

Gentbrugge en Sint-Amandsberg maken zich op voor een ‘big bang’ in het verkeer. En sneller dan heel wat inwoners en passanten denken. Vanaf 3 april zal een nieuw circulatieplan gelden op de brug en in de woonwijken errond. Maar al op 10 januari zal de situatie er voorgoed veranderen.

Gentbruggebrug moet namelijk dicht. Helemaal, ook de onderdoorgang. Na 10 januari zullen alleen fietsers en voetgangers er nog over of onder kunnen.

Dat is nodig omdat er in april een knip komt op het drukke kruispunt aan de voet van de brug. En daarvoor moet de weg grondig worden verbouwd. Door die werken kan er tot begin april geen autoverkeer over de brug. (lees verder onder de foto)

©  BST

Camera’s

De bewoners en bedrijven rond Gentbruggebrug kregen vrijdag een brief in de bus. In de straten naar de brug zijn deze week werfborden gezet.

Er is drie maanden tijd nodig om de knip aan te leggen, de voetpaden te vernieuwen, bomen te planten en een bushalte te verbouwen. Er wordt ook een veiligere oversteekplaats voor voetgangers aangelegd en er worden nummerplaatcamera’s geïnstalleerd, die de knip gaan bewaken. Automobilisten die erdoor rijden, zullen een boete van 58 euro krijgen.

Voor de duidelijkheid: na 3 april zal je met de auto wel opnieuw over Gentbruggebrug kunnen rijden, in beide richtingen. Maar helemaal hetzelfde zal het niet meer worden. (lees verder onder de foto)

©  David Van Hecke

Nooit meer zelfde

Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit, wil met een circulatieplan de woonwijken in Gentbrugge en rond de Dampoort veiliger en autoluwer maken.Om de omgeving van de drukke Gentbruggebrug veiliger te maken voor fietsers en voetgangers, komt er een knip.

Wie met de auto van de Dendermondsesteenweg komt, zal wel nog over de brug kunnen, mits je een bochtje onder de brug maakt. Wie met de auto vanuit Gentbrugge komt, zal niet meer rechtdoor kunnen aan de voet van de brug, maar alleen naar de Jan Delvinlaan en zo naar de R40.

©  De Gentenaar

Een tweede ingrijpende knip is er voor wie met de auto van de Vlaamsekaai komt, en via de Jan Delvinlaan en Nijverheidskaai naar Destelbergen zou willen rijden. Dat zal niet meer kunnen, tot frustratie van heel wat Destelbergenaars.

Auto’s zullen van 10 januari tot begin april moeten omrijden. Ze hebben de keuze: ofwel langs de Dampoort, ofwel langs de Brusselsesteenweg en R4. Zeker dat laatste is wel een heel eind omrijden. Aan de Dampoort is deze week de zwaarste hinder verdwenen, dus dat lijkt eenvoudiger.

Noodzaak of een brug te ver?

Wie nog eens goed wil horen waarom mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) het nodig vindt om in te grijpen aan Gentbruggebrug, kan zondag naar het debatcafé Speaker’s Corner. Watteeuw is daar te gast op een gesprek over het nieuwe circulatieplan. Onder de slogan ‘noodzaak of een brug of te ver?’ gaan bewoners en politici in debat over het plan.

Ook Elsie Sierens (Open VLD), de burgemeester van het naburige Destelbergen, is erbij. De gemeente is niet blij met het plan, omdat een drukke verbinding wordt geknipt. Drie groepen met inwoners uit de wijken krijgen ook het woord, waarna ook iedereen anders een vraag kan stellen. Het debat is gratis en start zondag om 11 uur in het NTGent café, Sint-Baafsplein 17.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten