Ontwerper Balenciaga excuseert zich voor reclamecampagne met bdsm-knuffelberen
Nadat eerder Balenciaga zelf al excuses de wereld instuurde voor de omstreden reclamecampagne waarin kinderen knuffelberen uitgedost in bdsm-accessoires vasthielden, heeft nu ook de verantwoordelijke ontwerper zijn verontschuldigingen aangeboden. “Het was ongepast.”
Eind november lanceerde Balenciaga een nieuwe reclamecampagne voor de kerstperiode. Maar niet veel later werden de promobeelden alweer van al hun kanalen verwijderd. De reden: het Spaanse modehuis werd beschuldigd van “het seksualiseren van kinderen”. In de nieuwe campagne waren namelijk jonge meisjes te zien die een knuffelbeer vasthadden die uitgedost was in bdsm-accessoires.
“Wij excuseren ons oprecht voor elke belediging die onze kerstcampagne heeft veroorzaakt”, luidde het eerder al bij Balenciaga zelf. “Onze pluche beer-tassen hadden niet in deze campagne bij kinderen mogen staan. We hebben de campagne onmiddellijk verwijderd van al onze platforms.”
Intussen heeft ook Demna Gvasalia, de verantwoordelijke ontwerper, van zich laten horen. “Ik wil mijn persoonlijke excuses aanbieden voor de verkeerde artistieke conceptkeuze en ik neem mijn verantwoordelijkheid. Het was ongepast om kinderen objecten te laten promoten waar ze niets mee te maken hebben. Hoe graag ik soms ook gedachten wil uitlokken met mijn werk, ik zou dat nooit doen met zo’n vreselijk onderwerp als kindermishandeling.”
De Georgische ontwerper voegde er nog aan toe dat hij contact ging opnemen met kinderbeschermingsorganisaties om te “leren hoe hij een bijdrage kan leveren om kindermisbruik uit de wereld te helpen”. “Nogmaals mijn excuses aan iedereen die beledigd was door de beelden. Er zijn passende maatregelen genomen, niet alleen om soortgelijke fouten in de toekomst te vermijden, maar ook om verantwoordelijkheid op te nemen bij het beschermen van het welzijn van kinderen op alle mogelijke manieren.”
LEES OOK. Kim Kardashian slaat nieuwe samenwerking met Balenciaga af
Beste van Plus
Video
Hoofdpunten
In drie jaar tijd bijna dubbel zoveel peuters in jeugdhulp, en corona was de trigger
Actrice Annie Wersching (45) uit ‘24’ en ‘The Vampire Diaries’ overleden
Clubs moeten nagaan of trainers verleden van misbruik hebben: “Is dat echt onze taak? Wij zijn de politie niet”
Desnoods wordt cocaïneboete van je loon afgehouden: nieuwe maatregelen om drugsgebruikers te laten betalen
Bewaker steekt ballonnen van verkoper in brand, maar weet niet dat daar uiterst vlambare stof inzit
Van 600 dollar naar miljoenenverkoop: Van Dyck-schilderij dat in schuur gevonden werd, onder de hamer
Rita Ora laat weinig aan de verbeelding over in doorzichtige latex jurk
Politieagenten rijden vol vertrouwen met wagen op strand, niet veel later moeten ze toeristen om hulp vragen: “Heel gênant”
Honderden ijsberen halen zwembroek en bikini boven voor ijskoude duik in Blaarmeersen