Zestien contracten tussen België en Japan ondertekend: investeerders laten zich verleiden door bier en speelkaarten

©  BELGA

Zestien contracten tussen Belgische en Japanse bedrijven zijn maandag ondertekend tijdens de economische missie naar Japan onder leiding van prinses Astrid. Het gaat onder meer om contracten met betrekking tot Belgische bieren, die de Japanners duidelijk kunnen smaken, speelkaarten en een schoonmaakmiddel op basis van enzymen.

Bron: BELGA

De ondertekeningsceremonie op de 41ste verdieping van een van de grootste hotels van Tokio ging op een komische noot van start. Toen het eerste contract ondertekend zou worden, bleek dat de ondertekenaars hiervoor geen pen bij zich hadden. Tot algemene verbazing was het prinses Astrid die naar voren trad om haar pen te lenen voor de ondertekening, wat leidde tot applaus en gelach bij de aanwezigen.

De zestien contracten werden vervolgens getekend. Bij sommige gaat het om een herbevestiging van samenwerking, andere maken de weg vrij naar de felbegeerde Japanse markt. De Japanners staan er immers om bekend veeleisend te zijn als het op zakendoen aankomt.

De Belgische bieren, producten die erg naar waarde geschat worden in Japan, wisten het nodige enthousiasme op te wekken. Niet minder dan zes contracten werden ondertekend. Brouwerij Roman uit Oudenaarde, de oudste brouwerij van België (sinds 1545), sloot een samenwerkingsakkoord met Eurasia Trading, waarmee de brouwerij toegang krijgt tot de Japanse markt. Vanaf begin volgend jaar zal het mogelijk worden om aan de andere kant van de wereld een Gentse Strop, Adriaen Brouwer of Romy Pils te drinken.

(Lees verder onder de foto)

©  BELGA

Een ander bier dat maandag in Tokio in de schijnwerpers stond was het ‘Bière des amis’, dat sinds 2019 gebrouwen wordt door Brasserie des légendes in Aat en verdeeld wordt door Néobulles, een bedrijf van Philippe Stassen. Rond het bier werden drie contracten afgesloten.

De alcoholvrije versie van het bier kreeg een echte boost in Japan in volle coronacrisis, toen heel wat prefecturen onder de noodtoestand de verkoop van alcohol in de horeca verboden hadden. De 0,0%-variant zal nu te verkrijgen zijn in ‘sober bars’ langs de Japanse snelwegen. “Een goed voorbeeld voor wat we in België zouden kunnen doen”, zegt Anne Stassen, managing director. “Er zijn al zeven tankstations waar geen alcohol verkrijgbaar is, maar we kunnen daar verder in gaan. Het is ongetwijfeld een kwestie van cultuur en mentaliteit.”

In een heel ander domein officialiseerde de Turnhoutse kaartspelspecialist Cartamundi de bouw van een derde fabriek in Japan, in samenwerking met een lokale groep.

Daarnaast was er ook aandacht voor Realco, een bedrijf uit Louvain-la-Neuve dat met zijn schoonmaakmiddel op basis van enzymen een lokaal marketingbedrijf wist te verleiden.

Tot slot werden ook zestien samenwerkingsakkoorden gesloten tussen Waalse instellingen voor hoger onderwijs en Japanse onderwijsinstellingen. Het ging daarbij onder meer om de UCLouvain, ULB en de universiteiten van Luik en Namen.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten